Válaszúton a családi vállalkozások

Negyedszázaddal a vasfüggöny lehullása után válaszút előtt állnak a közép- és kelet-európai családi vállalkozások, mivel kritikus döntéseket kell hozniuk a jövőt illetően. A vállalakozások 40 százaléka tervez tulajdonosválást, miután sok tulajdonos nyugdíjba készül az elkövetkezendő öt évben - derült ki a PwC „CEE Family Business Survey: Family businesses at a crossroads” című tanulmányából.

Kép: SXC

A közép- és kelet-európai családi vállalkozások 61%-a tervezi, hogy átadja vállalatát a jövőben a következő nemzedéknek, míg 28%-uk szeretné eladni vagy külső finanszírozókat bevonni üzletébe. „Annak érdekében, hogy a következő generáció hatékonyan vehesse át az üzletvezetést, előbb tapasztalatra van szükségük. Így meglepő, hogy a közép- és kelet-európai családi vállalkozások többsége nem jelölte ki a jövőbeli vezetőket, illetve nem rendelkezik formális utódlási tervvel” – mondja Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa

A megkérdezett vállalkozások mindössze 39%-a rendelkezik utódlási tervvel legalább néhány pozícióra vonatkozóan, míg globálisan ez az arány 53%. Hasonlóképpen, a régió családi vállalkozásainak csupán 29%-a foglalkoztat családtagot a következő generációból, míg világszerte a családi vállalkozások 55%-a.

A családi vállalkozásoknál a vezetéssel kapcsolatos konfliktusok nagyon rossz hatással lehetnek a családi viszonyokra, a jelentkező problémák ugyanakkor, mint például haláleset, válás, betegség vagy baleset, káoszba dönthetik a céget. Megfelelő eljárások azonban segíthetnek megelőzni, hogy az üzlettel kapcsolatos félreértések ne fajuljanak családi válsággá, illetve fordítva: a válságok se befolyásolják kedvezőtlenül az üzletvitelt. Ugyanakkor a családi vállalkozások mindössze 52%-a rendelkezik kidolgozott eljárással a konfliktusok kezelésére vonatkozóan, ez jóval alacsonyabb, mint a 83%-os globális átlag.

Növekedés a piaci kihívások ellenére

A nehéz piaci környezet ellenére a családi vállalkozások továbbra is jól teljesítenek és optimisták a jövőre vonatkozóan. A közép- és kelet-európai családi vállalkozások 67%-a növekedett az utóbbi évben, és 90%-uk számít további növekedésre a következő öt évben. (A családi vállalkozások egyértelműen versenyképesek a 21. században is. Jobban átvészelték a válságot is. Hogy miért, és, hogy mik lehetnek az esetleg hátrányok, arról itt olvashat részletesen.)

Hullámban jön a váltás, fel kell készülni!
Magyarországon néhány éven belül a generációváltás válik a családi cégek legégetőbb kérdésévé, és így a magyar gazdaságot is erősen befolyásoló tényezővé. Az alapítók leköszönnének. De hogyan tovább?
A közép- és kelet-európai családi vállalkozások több mint fele véli úgy, hogy a geopolitikai kockázatok gátolják a növekedést: 54%-uk szerint az elkövetkező öt év legnagyobb kihívása a gazdasági környezet, valamint a politikai instabilitás, míg 51%-uk aggódik a folyton változó piaci környezet miatt.

Növekedési lehetőségek a külföldi piacokon

A közép- és kelet-európai vállalkozások a növekedés érdekében új üzleti lehetőségek után kutatnak. A régióbeli családi vállalkozások 78%-a értékesít jelenleg külföldön; a külföldi értékesítés átlagosan a bevétel 21%-át teszi ki. A régió vállalatai 2019-ig 29%-ra szeretnék növelni a külföldre irányuló értékesítést, és döntő többségük főleg Európán belül próbál terjeszkedni.

Ahogy egyre több tapasztalatra tesznek szert, úgy próbálják egyre strukturáltabbá tenni vállalkozói kultúrájukat a régióban működő családi vállalkozások. Mind többet fektetnek üzletvitelük professzionalizálásába. A régión belül a válaszadók 52%-a emelte ki a professzionalizmust mint a legfontosabb kihívások egyikét, míg ezt globálisan a válaszadók csupán 40%-a említette.

Egy professzionálisabb szervezet létrehozásához a siker kulcsa a megfelelő emberek megtalálása; a régiós családi vállalkozások 61%-a gondolja úgy, hogy a tehetséges munkatársak megtalálása az egyik legfőbb kihívás a következő öt év során.

Technológia és innováció

A gyors technológiai változás a fő hajtóerő a piacon. A régiós családi vállalkozások 43%-a gondolja úgy, hogy a technológia átalakítja majd az üzleti tevékenységet a következő öt év alatt. Ezenfelül 73%-uk lát reklámlehetőséget a digitális csatornákban, továbbá a lehetséges előnyök kiaknázása céljából a válaszadók 70%-a látja szükségesnek az új digitális lehetőségek kihasználását.

Általánosan elmondható, hogy a kelet- és közép-európai régió családi vállalkozásai kevésbé koncentrálnak az innovációra mint máshol. A régiós családi vállalkozások 46%-a tekinti az innováció szükségességét a legfőbb kihívásként, míg globálisan 64%-uk vallja ezt. Ahogy egyre jobban globalizálódik az üzletvitel, a régiós vállalkozások számára egyre nagyobb fenyegetést jelenthet a náluk jóval innovatívabb külföldi versenytársak piacra lépése.

Mi családi?
Arra, hogy ma mit tekintünk családi vállalatnak, számtalan definíció létezik, de Magyarországon nincs hivatalosan elfogadott verzió. Az Európai Unió 2009-ben a világszerte használatos 90-féle megfogalmazásból a következőt választotta: családi vállalkozásnak minősülnek, méretüktől függetlenül azon gazdasági társaságok, amelyek irányításában a tulajdonos mellett legalább még egy családtag részt vesz, valamint a család tulajdoni hányada meghatározó – nyílt részvénytársaság estén minimum 25, zárt részvénytársaság esetén minimum 50 százalékos – szerepet biztosít a családnak a tulajdonosi döntésekben. A definíció alapján toborozza tagjait az aktív nemzetközi kapcsolatokkal is rendelkező Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület az évi legalább egymilliárd forint forgalmú családi vállalatok közül. A Családi Vállalkozások Országos Egyesülete viszont a működési időt tartja meghatározónak. Szerintük az árbevételtől függetlenül a legalább tíz éve családi kézben lévő és családtagokat is alkalmazó cégek számítanak a piac stabil szereplőinek, amelyeket jogszabályi módon is fontos lenne támogatni. A családi vállalkozások viszonyai sajátos feladatokat és problémákat kreálhatnak, amik nehezítik a hatékony működést. A jobb megértés érdekében a Piac&Profit szakértője segít áttekinteni a legfontosabb életciklusokat.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo