Betelt az internet?

Az elmúlt években robbanásszerűen fejlődött az internetes kereskedelem Magyarországon és a világban is, de szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a webshopok aranykorának lassan vége szakad. Ám ez nem jelenti azt, hogy az online felület nem marad fontos csatorna az értékesítésben. Sőt!

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem állnak át a vásárlók teljesen az internetre - Kép: SXC

Szinte töretlenül ívelt felfelé az elmúlt években az internetes kereskedelem Magyarországon. Az eNet adatai szerint 2012-ben a kiskereskedelem 2,7 százaléka bonyolódott online felületeken keresztül, míg tavaly az értékesítési volumen vélhetően (a pontos adatok még nem láttak napvilágot) a 200 milliárdos határt is átléphette. Az elmúlt években, miközben a hazai kiskereskedelem volumene stagnált, vagy visszaesett, egyedül az online értékesítés volt képes forgalomnövekedést realizálni.  A Webshop-Experts Kft. tavaly közzétett 2012-es felmérése szerint a webáruházak 73 százaléka volt képes növelni forgalmát és harmaduk ezt 50 százalékot meghaladó mértékben tette.  Az egyre vaskosabb számok láttán sokan már az offline kereskedelem végét vetítették előre, kiürülő városközpontokról, üresen tátongó boltokról szóló víziókkal. A szakemberek szerint a valóság azonban ezzel szemben az, hogy az internetes forgalom kezdi elérni a határait Magyarországon.

Telített a piac?

„Nincs már hová belépni, telített a magyar piac és egyre nehezebb új szereplőként megjelenni” – mondta a Piac & Profitnak Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke. A szakember szerint vége az „aranyláznak”, a forgalom kilenctizede a piacvezető 100 webshopban realizálódik és nem is várható komolyabb elmozdulás. „Azt tapasztaljuk, hogy az internethasználók körének bővülésével arányosan nő az online vásárlók száma, azaz csak annyival lesznek többen, amennyiven többen interneteznek, de ezen belül az arány nem javul. Jelenleg 1,7-1,8 millió magyar vásárol online felületeken, ez a rendszeres internetezők bő harmada, a többi felhasználó nem azért nem rendel, mert nem jut hozzá, hanem mert egyszerűen nem akar” – hangsúlyozta a szakember. „Új belépők esetleg egy-egy réspiacon, vagy a saját termékek értékesítésében gondolkodhatnak, de másnak webshopot nyitni és a nagyok babérjaira törni már nem érdemes” – mondta Kis Ervin Egon. A webshopok aranykorának végét a szakember szerint az okoseszközök elterjedése jelzi. „A vásárlásokat mindinkább okoseszközökről indítják majd a fogyasztók, nem pedig a megszokott böngészőből elérhető webshopokat keresik majd” – mondta.

A 18 év feletti rendszeresen internetezők 47 százaléka már rendelkezik okostelefonnal, ez az arány pedig az elkövetkező időszakban a nemzetközi trendeknek megfelelően tovább fog emelkedni Magyarországon is - olvasható az eNet korábbi felmérésében.. Az okostelefonok teremtette lehetőségek a mobiltelefonon lebonyolított online vásárlást is közelebb hozták a felhasználókhoz, így tehát a kérdés nem az, hogy a jövőben vajon nőni fog-e az interneten mobiltelefonnal vásárlók aránya, hanem sokkal inkább az, hogy az online vásárlásnak milyen módját választják majd a felhasználók, melyiket fogják sokkal inkább magukénak érezni? Ebből a szempontból is fontos, hogy az internetes kereskedők hogyan reagálnak az okostelefonok térhódítására. A webáruházak okostelefonos használatra való felkészítésének egyik módja a saját webáruházi alkalmazás fejlesztése, a másik út pedig a mobiltelefonra optimalizált weboldal biztosítása.

Webbiznisz: behálózva
Az internet mára épp olyan alapvető infrastrukturális elemmé vált, mint az elektromos áram vagy a vezetékes víz. Ahhoz viszont, hogy a felhasználó követni tudja a hihetetlen tempóban elképesztő lehetőségeket ontó technikai fejlődést, neki is fel kell gyorsulnia, legalábbis ami a változáskövetés képességét jelenti.
A szakember nem tart attól, hogy az online értékesítés felfutása a „hagyományos” kiskereskedelem végét jelentené. „Éppen ellenkezőleg, az „offline boltok” mindinkább online eszközökre támaszkodnak majd, mégpedig elsősorban az okos eszközökre. Akciókkal, ajánlatokkal vonzzák majd a vásárlókat az okoseszközökön keresztül a hagyományos boltokba, így az impulzusvásárlásoknál óriási verseny bontakozik ki a csak interneten keresztül értékesítők és a hagyományos kereskedők-szolgáltatók között. „A vásárlók szeretik megtapogatni, kézbe venni az árut, amelyet megvesznek, ezzel semmiféle webshop nem versenyezhet.” Ugyanakkor kiemelte, hogy a hazai kkv-k többsége nem használja ki a digitális világ kínálta ingyenes lehetőségeket sem. „A boltok többsége nincs fent a Google térképen, pedig az nem kerül pénzbe, csak regisztrálni kell. Sokaknak még mindig nincsen céges profilja a közösségi oldalakon, nincs Foursquare fiókja, de még egy ingyenes wifit sem szereltet fel jónéhány kávézó” – mondta. (Hogy milyen legyen a céges weboldala, arról hasznos tippeket talál szakértőnk cikkében!)

Ugyanakkor a SzEK.org elnöke jelentős nagy fejlődési lehetőséget lát az online szolgáltatásértékesítés hazai piacán. „Itt még van egy komoly betöltetlen űr, a vásárlók a kulturális, vagy sporteseményekre szóló belépőket egyre szívesebben fogják megváltani okostelefonjukon, illetve okoseszközeiken keresztül. Ezen a területen még van potenciál” – hangsúlyozta.

Nem versenyelőny, hanem létszükséglet?

„Mint minden új technológiánál, a webshopoknál is eljött már az a pillanat, amikor a meglétük már nem jelent igazi versenyelőnyt” - hangsúlyozta a Piac & Profitnak Zajdó Csaba, a ShopRenter.hu Kft.  ügyvezetője. „Gondoljunk csak a mobiltelefonokra, húsz éve még nagy dolognak számított, ha valakinek volt mobiltelefonja, ma már az a furcsa, ha valakinek nincs. A webshopoknál ugyanez a folyamat játszódik le: tíz éve még különleges volt, néhány év múlva arra néznek majd furcsán, akinek nem lesz” – vélte a szakember.  Kiemelte ugyanakkor, hogy az online értékesítési felület nem maradhat az egyedüli csatorna. „Fontos lesz a vevők elérése szempontjából, de nem fontosabb, mint az offline jelenlét, vagy az okoseszközökön keresztül biztosított értékesítési csatorna.”

Véleménye szerint a folyamatot az is elősegíti, hogy a webshopok mindinkább uniformizálódnak, egységes megoldásokat alkalmaznak, létrehozásuk egyre egyszerűbbé válik, fenntartásuk költsége pedig csökken. „Drágának már ma sem nevezhető: egy átlagos webshop havi ötezer forintért fenntartható, ennél olcsóbb nemigen lesz, néhány ezer forintos költséget mindig jelenteni fog.”

5 tipp az Adwords használatához
A magyar online hirdetési torta harmadát kitevő Google Adwordsben komoly változtatásokat léptetett életbe a keresőóriás a nyár közepén. A változtatások egyszerűbbé, hatékonyabbá és nem utolsósorban olcsóbbá teszik a kis cégek online megjelenését.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo