Vendéglő a nappaliban

Kicsit titokzatos, nagyon trendi és teljességgel szabályozatlan – ezek talán az itthon is egyre népszerűbbé váló lakáséttermek legfontosabb jellemzői. A kérdés, hogy ez új üzleti lehetőség kreatív vállalkozóknak, vagy kegyelemdöfés a hivatalos vendéglátásnak.

Kép:sxc

Főzni szerető emberek magánlakásban gourmet vacsorákat tartanak, elsősorban ismerősöknek és ismerősök ismerőseinek, amihez anyagi hozzájárulást kérnek. Ez a lakásétterem, ahol az ételnél többet, különleges kulináris élményt is adni kell a vendégnek. Ahogyan Sárdi Dániel, a Repeta létrehozója fogalmaz: a séf magát is adja a vacsora mellé. A lakásétteremben egyetlen ember felel mindenért az alapanyagok beszerzésétől a felszolgálásig, ami nagyobb felelősséget, de személyesebb hangulatot is jelent. Ez a fajta vendéglátás messze nem tömegétkeztetésről szól, mindössze néhány tíz embernek felszolgált vacsoráról. Sokkal rugalmatlanabb is, mint a hivatalos éttermek. A lakásétterem ugyanis csak alkalmanként van nyitva, előzetes bejelentkezéssel látogatható. Leginkább a legmagasabb kategóriájú éttermekhez hasonlítható, intimebb kiadásban.

Készül a jogszabály

A területet a turizmusról és vendéglátásról szóló, készülőben lévő törvény szabályozza majd –egyelőre nem tudni, mikor és hogyan.A Nemzetgazdasági Minisztérium magazinunk kérdésére annyit közölt: a koncepció véglegesítése folyamatban van, a törvényt a kormány az ágazat fejlesztésének irányait hosszú távon meghatározó koncepció elfogadását követően terjeszti az országgyűlés elé.

Az ételnél többet, különleges kulináris élményt is adni kell a vendégnek
Dr. Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) ügyvezető elnöke kérdésünkre kifejtette, hogy a lakásétterem megjelenése a vendéglátásról szóló jogszabályban egy, a feketegazdasághoz tartozó terület elismerését jelenti. (A vele készült interjút részletesebben itt olvashatja.) Bár a törvény működési-végrehajtási rendelete egyelőre nem ismert, az érdekképviselet azt javasolta, ha a lakásétterem hivatalos vendéglátási kategória lesz, akkor az éttermekkel megegyező szabályozás vonatkozzon rá. A szakember véleménye szerint a fő probléma ugyanis az, hogy míg a vendéglőket számos szigorú előírás (HACCP minősítés, élelmiszer-biztonsági szabályok, munkaügyi ellenőrzések stb.) terheli, addig az interneten meghirdetett, „baráti hangulatú vacsorák” szervezői e terhektől mentesen, sokszor jóval a vendéglői ár alatt kínálják szolgáltatásaikat. Az igazságtalan versenyelőnyből induló konkurencia pedig Antalffy szerint egy újabb tőrdöfés a reáljövedelmek csökkenése miatt amúgy is nehéz helyzetben lévő vendéglátóiparnak.

Sárdi szerint viszont az ilyen szabályozás a lakáséttermek ellehetetlenülését jelentené. Egyrészt azért, mert sok előírás – például hogy a konyhának megfelelő számú bejárata legyen – fizikailag nem megvalósítható egy lakásban, másrészt pedig azok maradéktalan betartása olyan beruházást jelentene, amely a lakásétterem jellegéből adódóan soha nem térülhetne meg. Szabályozásra azonban szükség van, és ezt a lakáséttermesek sem vitatják. Az alapanyagok származási helyének és beszerzésének ellenőrizhetősége, a hulladékkezelésre vonatkozó szabályok vagy éppen a minta eltevésére vonatkozó kötelezettség – vagyis minden olyan előírás, amely inkább odafigyelést, és nem milliós beruházást igényel – elfogadható lenne számukra is. igaz, hozzáteszik: mérgezések sokkal inkább a tömegétkeztetésben fordulnak elő, semmint családi főzések során. A lakáséttermek inkább ez utóbbihoz hasonlítanak.

Sok előírás fizikailag nem megvalósítható egy lakásban, és maradéktalan betartásuk olyan beruházást jelentene, amely a lakásétterem jellegéből adódóan soha nem térülhetne meg
Adózni, de hogyan?

Étkeztetésről jogszabály hiányában nem szólhat a számla, akkor sem, ha többről van szó, mint baráti vacsoráról, melyhez hozzájárulást kért a lakás tulajdonosa. Léteznek vendéglátó és vendég számára kölcsönösen „kreatív” megoldások. Ilyen például, amikor kulturális rendezvényként számolják el az étkezést, amelyre nem vonatkozik a reprezentációs költéseket terhelő 16 százalékos szja- és 27 százalékos eho-fizetési kötelezettség.

A faramuci helyzetet megoldaná a lakásétterem fogalmának törvénybe iktatása, ám Antalffy attól tart, hogy hasonló helyzet állhat elő, mint a „falusi vendégasztal” kapcsán. Az eredeti elképzelés szerint ez a kistermelők – például borászok – számára teremtett lehetőséget, hogy udvarukon engedékenyebb szabályok mellett kínálhassanak kóstolót. Valójában azonban a „kóstoltatás” a KISOSZ ügyvezető elnöke szerint éttermi szolgáltatássá terebélyesedett, és így – csakúgy, mint a lakáséttermek – hátrányt okoz azoknak a vállalkozóknak, akik minden szabályozást betartva a hivatalos vendéglátás keretei között kívánnak érvényesülni.

Kérdés, hogy a lakáséttermek amellett, hogy újabb színt jelentenek a vendéglátás palettáján, valóban konkurálnak-e a hagyományos éttermekkel, vagy csupán vállalkozó kedvű gourmand-ok igényeire válaszolnak. Mindenesetre egyelőre a teljes „tortából” százalékban kifejezhetetlenül alacsony a részesedésük.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo