YouTubereket követő Z generáció

A Facebook után a Twitter és a gyakorikerdesek.hu a legnépszerűbb felület, ha a pályakezdők online álláskereséséről, munkakereséssel kapcsolatos élményeiről és tapasztalatairól van szó – derült ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a SentiOne közös, az Y és Z generáció online álláskeresési szokásait vizsgáló kutatásából. Míg az Y generáció elsősorban Facebookon tájékozódik a karrierkezdéssel kapcsolatos kérdésekben, a Z generációnál már megjelennek a YouTube és Instagram felületek, melyek üzemeltetésére már munkaként tekintenek a fiatalok.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A teljes magyar nyelvű, publikus internetes szférát lefedve végzett kulcsszó alapú kutatást a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a SentiOne online listening nemzetközi cégcsoport. A felmérés célja a weben közzétett szövegalapú tartalmakon keresztül a munkavállalás küszöbén álló társadalmi réteg álláskeresési trendjeinek megismerése volt. A két intézmény az interneten közzétett szövegalapú tartalmakat, azaz a weboldalak, fórumok és blogok szövegeit, valamint a Twitter, YouTube, Instagram és a Facebook posztokat vizsgálta az álláskeresés és pályakezdés témakörében 2017 januárjától szeptember végéig. A kutatás apropója a METU október 19-i TEDx konferenciája, melynek központi kérdése, hogy vajon milyen tudásra lehet szükségünk ahhoz, hogy sikeresek legyünk a XXI. században.

Kép:Flickr

A pályakezdéshez és pályakezdői álláskereséshez kapcsolódó kommentek, cikkek és bejegyzések alapján Magyarországon egyértelműen a Facebook a legaktívabb és legnépszerűbb felület, második helyen a Twitter, harmadik helyen pedig a gyakorikerdesek.hu áll. Az elmúlt három év publikus online szöveges tartalmait vizsgálva kiderült, hogy míg 2015-ben a diskurzus közel 60 százaléka a Facebookon folyt a témában, ez 2016-ra 47 százalékra csökkent, 2017-re pedig 51 százalékos lett a weboldalak, és elsősorban a fórumok térnyerésével. A SentiOne szerint a weboldalak növekvő szerepe az edukatív tartalmak mennyiségének növekedését, a pályakezdők álláskeresésének társadalmi szinten egyre fontosabbá váló jelenségét támasztja alá.

A vizsgált időszakban a ’gyakornok’ szó közel 75 000 bejegyzésben szerepelt, a ’pályakezdő’ kifejezés pedig 2500 helyen jelent meg az álláskeresés kontextusában. Míg a pályakezdői állást keresők több mint 50 százaléka a Facebookon tájékozódik a lehetőségekről, a gyakornoki állásokat keresők közel 60 százaléka weboldalakon és portálokon szerez információt az aktuális pozíciókról, az álláskeresés trükkjeiről és aktualitásairól. 2016-ban a frissdiplomások álláskeresésével kapcsolatban a férfiak voltak aktívabbak az online kommunikációban, ez azonban 2017-re megfordult: idén már a nők reflektálnak többet a téma tartalmaira.

Az önfejűség kudarcot szül
Mark Zuckerberg életútja, a Prezi története vagy pusztán a kihívások motiváló ereje – erős családi háttérrel vegyülve – sok fiatalt ösztönöz arra, hogy saját céget alapítson. Sokuk sorsa mégis a gyors bukás.
Az Y és Z generációkhoz kapcsolódó tartalmak 2017-ben is kifejezetten népszerűek az online térben: előbbi közel 7500-szor, utóbbi 3500-szor került szóba a publikus magyar internetes tartalmak között. A két csoport online ismérvei jól körvonalazhatók a leggyakrabban előforduló kifejezések alapján. Az Y generációval kapcsolatos témák többségében megjelennek az ’elégedetlen’, a ’szakmai’ és a ’felnőtt’ kulcsszavak, míg a Z generációval kapcsolatos témáknál a ’digitális’, ’közösségi’ és ’online’ kifejezések szerepelnek a leggyakoribb szavak között.

Az álláskeresés témakörének influencer csatornái, azaz a legnagyobb eléréssel és követőbázissal rendelkező online felületek terén eltérés van a két csoport között. Az Y generáció körében mindhárom legnépszerűbb felület a Facebookon található, míg a Z generációnál már megjelennek a YouTube csatornák. A fiatalabb generáció által generált, vagy róluk szóló tartalmak aránya a kép- és videomegosztó oldalakon ugrásszerűen, 20 százalékról 42 százalékra nőtt az Y generációhoz képest.

„A vloggerek, bloggerek és Instagram sztárok megjelenésével egyre népszerűbb téma lett az online térben felépíthető karrier lehetősége. A Z generáció tagjai közül sokan már reális jövőképként tekintenek ezekre a szerepekre.” – mondta Major Szilvia, a METU KarrierCentrumának igazgatója. „A SentiOne-nal közös kutatásunk megmutatta, hogy a Hogyan legyek sikeres blogger, vlogger, Instagram sztár? témakörben csak idén közel 2000 online bejegyzés született, elsősorban a YouTube és az Instagram felületein.”

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo