B-vállalatok az üzlet jövője?

Nem tetszik nekik szüleik, a baby boomer generáció kapzsisága. Új jövőképben gondolkodnak: olyan vállalkozásokat akarnak vezetni, melyeknek társadalmi lelkiismerete van. Már 32 országban ítélték oda vállalkozásoknak a "B Corporation", vagyis B-vállalat címkét, elismeréséül az e szellemben való működésnek. Az USA egyes államaiban már jogi védelmet is kapnak ezek a vállalkozások.

Hiába, hogy az elmúlt években a Forbes 500-as ligájába tartozó nagyvállalatok profitjai már ugyanúgy az eget súrolták, mint a válság előtt, szerte a nyugati világban a középosztály vagyona csökkent, keresete sem emelkedett. A gazdasági összeomlás sokakat rádöbbentett, hogy a rendszer alapjaiban véve elhibázott. A davosi Világgazdasági Fórumon az etikus kapitalizmusról szóló panelbeszélgetésen is elhangzott nemrég, hogy az Y-generáció -vagyis az 1980 és 2000 között születettek- egy része más értékrenddel indul el a világban, mint elődeik és szüleik, és olyan cégeknél szeretnének dolgozni, melyek a profit hajszolásán túl tesznek is valamit a világ jobbításáért. Olyan állásokat szeretnének betölteni, amelynek révén a társadalom hasznos tagjainak érezhetik magukat, nem kizárólag jó pénzkeresőknek. "Nem lehet sikeres életed, ha a munkatársaid nyomorognak a bérükből és a közösség, amelyben élsz haldoklik" - mondta a B Lab szóvivője a Salon.com-nak

Kép:ecowolrdcreator.blogspot

Jó cégér, jó cégnek

A fogyasztók és a dolgozók megváltozó igényei hívták életre a "B Corporation" bizonyítványt. A név alapja, hogy Amerikában létezik egy "S Corporation" névre keresztelt vállalati forma, ami nagyjából annyit tesz, hogy a cég adóbevallása tulajdonképpen a tulajdonos-ügyvezető adóbevallásában jelenik meg.

A "B Corporation" nevében a B a benefit (előny, valakinek a java) szót takarja. Ez nem hivatalos, államilag -szövetségi szinten- elismert vállalkozási forma, hanem egy bizonyítvány, amit a B Lab non-profit szervezet oszt ki az azt megérdemlő cégeknek. Azok a vállalkozások kaphatják meg, amelyek bizonyítottan sokat tesznek közvetlen környezetük, a cég székhelyén található közösség javára és környezettudatosan, zöld üzletvitellel működnek, derül ki a Salon.com elemző cikkéből. Tehát ez is egy újabb alternatív címke az etikus üzleti partnerek és fogyasztók tájékoztatása végett. A „B corporation tanúsítványt” fenntartható vállalkozások kaphatják meg, ugyanúgy, ahogy a Fair Trade (amiről itt olvashat részletesen) a méltányos kereskedelemben megtermelt áruk, vagy a LEED a „zöld” épületeké.

Fenntartható modellek
A fenntarthatóság az üzleti életben sokszor még mindig valamiféle kiegészítésként, lehetséges „extraként” jelenik meg. Pedig akár üzleti modell is lehet. Összeszedtünk hat lehetőséget, amely a fenntarthatóságot a középpontba helyezve tart fent cégeket.
A cégérre pályázók fizetnek azért, hogy vállalkozásukat felmérje és értékelje a B Lab. A tanúsítvány megszerzéséhez szigorú elvárásoknak kell megfelelni, amelyek elsősorban a jelentkező társadalmi életben és környezetvédelemben végzett munkájára és felelősségvállalására terjednek ki, de vizsgálják például, hogy jól bánik-e alkalmazottaival a cég, helyi pénzintézetben van-e a bankszámlája, újrahasznosított anyagokkal dolgozik-e, stb.

A B Corporation folyamatosan bővülő közössége 2014. februárjában 967 tagot számlál, 32 országból, 60 iparágból. Fellelhetőek például környezeti tanácsadó irodák, melyek környezeti és szociális hasznot eredményező innovatív intézkedések kidolgozásával és kivitelezésével foglalkoznak (pl. az argentínai B-Green). Más cégek szemléletformálást, környezeti nevelést végeznek, társadalmi és környezeti projektekben vesznek részt, melyek előmozdítják a természeti erőforrások felelős használatát, és az embereket szorosabban a környezetükhöz kapcsolják azon célból, hogy életminőségük jobbá váljon (pl. a chilei Canvis Ltda). Megint más vállalatok a fenntartható hulladékgazdálkodással és újrahasznosítási megoldásokkal foglalkoznak. Például az egyesült államokbeli Rubicon Global különböző újító technológiákat, ipari ismereteket, és stratégiai kapcsolatokat keres, melyek segítenek átalakítani a hulladék-iparágat - írja a Humusz.

Vállalkozás a társadalomért
A társadalmi vállalkozások nem egyszerűen felelősen működnek. Számukra a profit maximalizálása mellett a társadalmi és környezeti haszon maximalizálása is fontos. Működési szempontból pedig még ennél is fontosabb, hogy a nyereséget nem a részvényeseik között osztják szét, hanem felhasználják a társadalmi céljaik előmozdítása érdekében. Míg az üzleti vállalkozók új iparágakat hozhatnak létre, a szociális vállalkozók új megoldásokat találhatnak a társadalmi problémákra. Az Európai Bizottság (EB) megfogalmazása szerint: olyan gazdasági szereplők, amelyek a társadalomra pozitívan hatnak, és a tevékenységük nemcsak anyagi haszonszerzésre, hanem a társadalmi célok elérésére irányul. Mára olyannyira nem marginálisak, hogy kiemelten támogatandó csoportként szerepelnek a következő uniós támogatási ciklus tervezetében. Itt olvashat róluk részletesen.
Az ideális B-vállalkozások "hármas mérleget" vezetnek, ahogy azt John Elkington 1994-ben megfogalmazta. Legalábbis a fejben, nem az adóhivatal számára. Az egyik a nyereséget méri, a másik a társadalmi, a harmadik a környezeti hatást. (Ezt triple bottom line-nak, más néven hármas optimalizálásnak nevezik.Ez határozza meg alapvetően az úgynevezett társadalmi vállalkozások működését is - ld. keretes írásunkat.)

 

Más lesz az elvárás is

Ugyan az államilag nem elismert ez a vállalkozási forma, az USA 20 tagállamában már érvényben vannak helyi jogszabályok, amelyek elismerik és 18 állam készül hasonló lépésre. Ennek van egy fontos jogi következménye: az amerikai magánvállalkozások fő célja, hogy profitot termeljenek, és ha a cégvezetők nem erre törekednek, a részvényesek beperelhetik őket - ezek a "fiduciary duty" (cégvezetői kötelességek) megsértése miatt indított perek. Ha "B Corp."-ként jegyzik be a vállalkozást, az azt jelenti, hogy az ügyvezetőnek más szempontjai, kötelezettségei is vannak, mint a nyereség növelése, s ez a cégforma védettséggel jár bizonyos részvényesi keresetek ellen. Az idősebb alternatív kapitalisták által gyakran emlegetett cégek között van a Patagonia. A divatmárka 75 éves vezetője, Yvon Chouinard például 2012-ben kérte a cégforma módosítását: B Corp.-ként jegyezték be a Patagoniát.

Sem anyagi, sem adóelőny nem származik a változtatásból, nyilatkozta egy adószakértő a Salon.com hasábjain. De ha a tudatos fogyasztók eléréséről van szó és hűséges fogyasztói törzsközönség kialakításáról, talán segíthet. Nem mellesleg pluszköltséggel is jár a dolog: minden alkalmazottnak évi 20 fizetett munkaórát kell biztosítani, amelyben nem a cégnek dolgoznak, hanem különféle társadalmi szervezeteknek önkénteskednek.

A B. Corp. égisze alá sereglő vállalkozók érintkeznek és együttműködnek egymással, s állítólag az is előfordul, hogy a "cégér" miatt könnyen találnak olyan társadalomtudatos befektetőket, akik a társadalmi hatásokra koncentrálnak, vagyis az úgynevezett "impact investment"-ben érdekeltek.

Itthon minden évben odaítélik a Piac & Profit alapító főszerkesztője Demcsák Mária és László Ervin, a Budapes Klub elnöke által alapított Üzleti Etikai Díjat felelős vállalkozásoknak. Magyarországon egyelőre egyetlen vállalkozás sem B Corporation - a fogalom ebben a formában nem is létezik.

B Corp. a nagyvilágban
2006 óta kiadott B Corp. igazolások száma: több mint 1000
Megítélt címkék: 32 országban, 60 szektorban
Az Egyesült Államokon belül Kaliforniában kapta meg a legtöbb vállalkozás a B Corp. tanúsítványt, ami érthető, hiszen a 60-as évek hippi-, zöld-, New Age- és etikus fogyasztó-mozgalma is itt volt a legerősebb az országban. Kaliforniában 199, New York államban 62, Delaware-ben 87 vállalkozás vívta ki magának a B Corp. rangot. Kaliforniában 2012 januárjában lépett életbe a B Corp.-okat védő, azoknak más jogi elbírálást szavatoló törvény.
Delaware említése e mezőnyben azért ironikus, vagy egyenesen visszatetsző, mert az köztudottan adóparadicsom az USA-n belül. Már az 1920-as évek óta itt jegyezte be sok nagyvállalat az amerikai cégét, hogy kisebb adót fizessen, mint más tagállamokban - ezt még a Salon.com is elmulasztotta megjegyezni.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo