Emissziócsökkentésétől lesz szexi egy márka: az Apple toronymagasan vezet

A felvilágosult, ökotudatos fogyasztók értékelik, ha egy márka demonstrálja, mennyire környezetbarát. Eddig a cégek csak egyes projekteknél jelezték, hogy azzal mennyi karbonkibocsátásnak veszik elejét. Ezek a számok egyre fontosabb marketingeszközökké válnak. A Fortune 500-as mezőnyben nyilvánvaló: minél nagyobb egy vállalat, annál inkább példát mutat a zöldülésben.

A Visual Capitalist egy olyan grafikával állt elő, melyben a Fortune 500-as listában szereplő nagyvállalatok közül 56-nál mutatta ki, egy év alatt hány font (1 font = 0,45 kg.) szén elégetését küszöbölték ki üzletvitelük zöldítésével. A grafika azért érdekes, mert a szénmennyiséget az Empire State Building magassához képest mérték. Ha felhalmozzák a megspórolt szénmennyiséget, e toronyhoz képest milyen magas lenne az odavetett szénhalom.

Apple: 16,011 mrd. kg. AT&T: 54,43 millió kg. Wells Fargo: 49,89 millió kg. Archer Daniels Midland: 45,35 millió kg. Cisco: 44,36 millió kg. Chevron: 39,32 millió kg. Microsoft: 35,42 millió kg. Lowe's: 31,38 millió kg. GM: 29,8 millió kg. Walmart: 29,52 millió kg. ConocoPhillips: 28,93 millió kg. Verizon: 18,59 millió kg. Coca-Coal: 17,19 millió kg. Prudential Financial: 159,66 millió kg. Dow Chemical: 129,27 millió kg. IBM: 119,74 millió kg. Ford: 68,94 millió kg. Intel: 62,59 millió kg. Delta Airlines: 56,24 millió kg. 3M: 52,61 millió kg. United Tech: 46,26 millió kg. Honeywell: 44,45 millió kg. American Airlines: 44,45 millió kg. Pfizer: 37,64 millió kg. Johnson & Johnson: 30,39 millió kg.

A Fortune 500-as mezőnyből a vállalatok közel fele (49%) tűzött már ki magának fenntarthatósági célokat.

2016-ban az 500-ból 190 cég tett közzé adatokat arról, hogy mekkora költségmegtakarítást realizált különféle kategóriában: a megújuló energiákra való átállással, az energiahatékonyság javításával és más hasonló intézkedésekkel 3,7 milliárd dollárt spóroltak meg tavaly. A Microsoft, az IBM vagy a Praxair éves szinten több tízmillió dollárt takarítottak meg energiahatékonyságuk javításával.

A felelős vállalatoké a jövő
Növekszik a társadalmi és gazdasági fejlődésért stratégiai megoldásokat megvalósító közép-európai vállalatok száma és egy 2017-ben életbe lépő EU-s előírás szerint a nem pénzügyi és diverzitási jelentések súlya is.
Minél nagyobb, annál zöldebb

A szóban forgó cégek 80 000 kibocsátáscsökkentő projektet indítottak be saját házuk táján. Ez körülbelül 45 széntüzeléses erőmű kikapcsolásával egyenlő, derült ki a World Wildlife Fund (WWF) és a Calvert Research and Management közös jelentéséből.

A legnagyobb cégek listáján, a Fortune 100-as mezőnyben még erősebb a dekarbonizáció, mint a top 500-ban. E százas elitben a vállalatok 63 százaléka dolgozik emissziócsökkentési célokon (vagyis minél nagyobb egy vállalat, annál inkább példát mutat a zöldülésben), 44 százalék pedig legalább két kategóriában is beindított már valamilyen zöldülési projektet. 2013-ban ez az arány a top 100-as ligában még csak 19 százalék volt.

Apple

Amint az a fenti listából is kiviláglik, az Apple toronymagasan vezet az üzleti tevékenységével járó légszennyezés csökkentésében. A cég által megspórolt 16 mrd. kg. szén elégetése elég lenne 9,7 millió háztartás egész éves energiaigényének fedezéséhez. Vagyis ha lakásonként 2-3 fővel számolunk, Magyarország lakosságának többszöröséről van szó.

Az Apple 2017-ben kiadott fenntarthatósági jelentése szerint a cég áramfogyasztása 96 százalékát megújuló energiákkal fedezi. Az Apple nemrég jelentette be 1 milliárd dollárnyi zöld kötvény kibocsátását, melyből további zöldítést hajtanak végre. 2016-ban már kiadtak további 1,5 milliárd dollárnyi zöld kötvényt. (Az Apple az egyik leginkább készpénzben gazdag cég az egész világon, mégis kötvényből fedezi zöldítését. A kötvény mindig adósságállományként jelentkezik a cég mérlegében.)

Microsoft

A Microsoft energiaigényeinek csak 44 százalékát látja el megújulókból, de a vállalat most azon igyekszik, hogy javítsa az energiahatékonyságát, vagyis ugyanazt az üzleti tevékenységet kevesebb áram használatával végezhesse el.

Vállalati vállalások: itthon hiánycikk
A Párizsi Éghajlatvédelmi Csúcstalálkozón a kormányzati éghajlatvédelmi felelősség mellett a vállalatok elkötelezettsége is előtérbe került. A WWF Magyarország azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar nagyvállalatok közül mindössze hat rendelkezik éghajlatvédelmi céllal, és 2015-ben csak két vállalatnak volt kibocsátás-csökkentési stratégiája!
Walmart

A Walmart az USA legnagyobb áruházlánca, s előző vezérigazgatója 2005-ben azt a célt tűzte ki, hogy mindegyik egységét teljes mértékben megújulókhoz működtessék. Ezt az ideális állapotot még mindig nem sikerült elérnie a kereskedelmi hálózatnak, de tény, hogy azon vállalatok közé tartozik, mely sorra teszi fel a napkollektorokat boltjai tetejére. Ebbéli törekvésében nincs egyedül, mivel a Costco, a Kohl's, az IKEA, az Apple és a Prologis is nagy erőkkel nyomul a napelemesítés terén.

Reális csökkentés

Új trend, hogy a világvállalatok tudományos alapon döntik el, mennyi az arányosan és fair módon rájuk eső rész a globális emissziócsökkentésből, amit nekik kell hozniuk, hogy a globális felmelegedést -a klímapolitika célkitűzéseivel összhangban- 2 Celsius fokban limitáljuk az ipari forradalom előtti éghajlathoz képest.

Az ilyen tudományos alapú kalkulációhoz világszerte 210 cég csatlakozott a Science Based Targets nevű kezdeményezés égisze alatt. De a Fortune 500-as listából csak 10 társaság vállalta be ezt a megközelítésmódot az emissziócsökkentésében. Köztük van a Procter & Gamble, a General Mills és a Kellogg Company. A 500-as mezőnyből azonban 72 cég (14 %) jelezte, hogy 2 éven belül beszállnának a programba.

Közel két tucat vállalat határozta el, hogy teljes mértékben a megújulókból fogják fedezni energiaigényüket. A Wal-Mart, a Bank of America, a Google és a Facebook is köztük van.

És bár 45 széntüzelésű erőmű outputjának megfelelő szennyezésnek vették elejét a cégek 2016-ban, ez még mindig csak 155,7 millió tonna emissziót jelentett. Összehasonlításképpen: 2014-ben az éves globális ÜHG-kibocsátás 9,795 gigatonna volt. 1 gigatonna = 1 mrd. tonna. Vagyis a multik emisszócsökkentése még így is meglehetősen alacsony hányad.

A szegények adóterheit csökkentené a karbonadó
Miután Trump bejelentette, hogy kilépteti Amerikát a párizsi klímaegyezményből, számos világvállalat hirdetésben tette le voksát a karbonadó mellett. Tonnánként 40 dolláros árat látnának szívesen az emisszióra. Ez később emelkedne. A befolyt összegből a lakosság legszegényebb 70 százaléka profitálna: az ő adóterheik enyhülnének.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo