A pénztárcának is megéri a zöld csomagolás

A szabályozási környezet a zöld megoldások felé tereli a csomagolás-felhasználó vállalatokat. A csomagolt termékeket forgalmazó vállalkozások kétharmadának fontos, hogy az általuk felhasznált csomagolószer környezetbarát legyen.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

A környezetbarát papír csomagolószerek után fizetendő környezetvédelmi termékdíj összege kilogrammonként alig 19 forint, miközben a fenntarthatósági szempontoknak kevésbé megfelelő műanyag csomagolószerek termékdíja 57 forint kilogrammonként. „Mindez persze együttesen sem lenne elegendő a környezetbarát csomoglóanyagok népszerűségéhez, ha nem az egyik legsokoldalúbb csomagolóanyagról lenne szó. A piaci sikerben döntő tényező, hogy a gyártási, valamint nyomtatási technológiák fejlődésének köszönhetően a csomagolóanyagok minősége, alkalmazhatósága és megjelenése látványosan javult az elmúlt években” – hangsúlyozta Sigray Mária a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója.

Ennek, valamint a papír csomagolószerek alacsony tömegének köszönhetően pedig a szállítás okozta környezetterhelés, és ennek révén a logisztikai költségek is csökkenthetőek. Egy műanyag kiszerelésben forgalomba hozott 10 kilogrammos gyümölcsös rekesz esetén a teljes tömegből a műanyag láda súlya 1,9 kilogrammot tesz ki, ez a szállított tömeg 19 százalékának felel meg. Ezzel szemben egy hasonló funkcióval rendelkező papírrekesz tömege alig 0,6 kilogramm. Ebben az esetben tehát a szállítmány tömegének 94 százalékát teheti ki maga a termék, jelentős költségoptimalizálást lehetővé téve a felhasználók számára.

A logisztikai költségek csökkentése, valamint a fokozott termékvédelem mellett a marketing szempontok is hullámkarton mellett szólnak. A csomagolás a legjobban kihasználható felület az áruval kapcsolatos vevői érzelmek befolyásolására, valamint az adott termék pozicionálására és a márkaépítésre, miközben a fogyasztási cikkek esetén a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén születik meg. A boltok polcain egy-egy termék sikere a fogyasztóknál legtöbbször alig 2-3 másodperc alatt dől el, így ebben döntő szerepe lehet a hullámkarton-gyártók által használt flexo nyomtatási technológiáknak köszönhető látványos megjelenésnek.

Átalakultak a papírfelhasználási szokások

Alaposan átalakultak a papírfelhasználási szokások az elmúlt másfél évtizedben Európában és Magyarországon. A digitális technológiai forradalomnak köszönhetően az újságpapírok iránti kereslet drasztikusan visszaesett, miközben a csomagolóanyagok piacát az elmúlt években a hullámkarton csomagolóanyagok előretörése jellemezte. Ezzel párhuzamosan a hulladékká vált papírok szelektív visszagyűjtése és hasznosítása kontinensszerte általánossá vált. Ennek köszönhetően a papírhulladékok hasznosítási aránya az 1998-ban mért 45 százalékról 2013-ra 71,7 százalékra nőtt – derül ki a European Recovered Paper Council legutóbbi jelentéséből.

A papír, amiből erdő lesz
A papírfelhasználás csökkentése elemi fontosságú a fenntarthatóbb világ elérése érdekében. Több olyan kezdeményezés is van, ahol a papírból fa – tehát ismét alapanyag lesz. Ha ebből nem is erdősítjük újra bolygót, figyelemfelhívásnak mindenképp remek.
A legnagyobb papír- és csomagolóipari szakmai szövetségeket tömörítő szervezet riportja arra is rávilágít: a papírhulladékok szelektív gyűjtésének és feldolgozásának, valamint másodnyersanyagként történő felhasználásának köszönhetően a papírtermékeket ma már átlagosan 3,5-szer hasznosítják újra, mielőtt végleg hulladékká válnának. Ezen belül különösen jók a reciklálási eredmények a hullámkarton csomagolóanyagoknál, amelyek gyártásához ma már eleve 70 százalékban hasznosított másodnyersanyagot használnak. A European Recovered Paper Council statisztikája szerint a hullámkarton csomagolóanyagok hasznosítási aránya 2013-ra elérte a 81,3 százalékot, ezzel a műanyag, a fém és az üveg csomagolóanyagokat is maga mögé utasította.

Nincs szégyenkeznivalónk

A csomagolási hulladékok, és ezen belül a hullámkarton csomagolásokból képződő hulladékok hasznosítása terén Magyarország sem áll rosszul. Az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség Nemzeti Hulladékgazdálkodási Igazgatósága által elkészített, a termékdíjköteles termékekből képződött hulladékok kezelésére vonatkozó 2015-ös Országos Gyűjtési és Hasznosítási Tervből kiderül: az állam által koordinált hulladékkezelési rendszerben a papír csomagolási hulladékok esetén idén 91,6 százalékos hasznosítási ráta – ezen belül 85 százalék anyagában történő hasznosítás - elérését tervezik. Ez jelentősen meghaladja a vonatkozó európai uniós irányelvben minimálisan előírt 60 százalékos hasznosítási kötelezettséget.

„A hulladékhasznosítás terén elért eddigi eredmények, és a töretlenül tovább emelkedő hasznosítási arányok mindennél egyértelműben igazolják, hogy a hullámkarton kínálja a leginkább környezetbarát alternatívát a csomagolóanyagok piacán. A jó hír pedig az, hogy a szigorodó környezetvédelmi elvárások és az üzleti szféra igényei ezen a téren találkoznak egymással” – hangsúlyozta Sigray Mária. A cégvezető kifejtette: egy korábbi GfK-felmérés rámutatott: a csomagolóvállalatok 64 százalékának fontos, hogy a csomagolószer környezetbarát legyen. Emellett a megkérdezettek 79 százaléka értett egyet azzal az állítással, hogy a papír csomagolószerek környezetbarát megoldást kínálnak.

Semmit nem hagyunk hátra – gazdaság szemét nélkül?
A szakemberek szerint a körkörös gazdaság lehetséges, sőt nyereséges is lenne, de sokat kell még tennünk érte. A szűkülő és dráguló források hatékonyabb kihasználása nem opció, hanem már elkerülhetetlen valóság.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo