Az idei év kulcstrendjei

Az idei év kulcstrendjei a világ leghíresebb előrejelzője, Lidewij Edelkoort tanácsai alapján. Ha elég kreatívan kezdjük el használni a fejünket, bármibe beépíthetők!

Kép:fotolia

A sárga az új pink – merthogy az eddigi jól bevált fekete már egy ideje a pink, ami most a sárga… Ha esetleg ez így túl bonyolult, elég annyit tudni: idén az élénk és stimuláló sárgával nem lehet melléfogni. A mintás dolgok is reneszánszukat élik, azonban a fehér háttér előtt elhelyezkedő motívumok vezetnek. Különösen, mert mint a trendek nagyasszonya mondja, fehér háttér előtt bármi stílusos lesz. A változatos és kaotikus minták mellett a rend iránti vágynak köszönhető a csíkok és minták népszerűsége, amely a nagy divatházak tavaszi kollekcióiban éppoly jól látszik, mint a virágok dominanciája. Újra divatos az afrikai befolyás is! Gondolkodjunk fekete-fehérben, erős geometrikus mintákban, vörösben, vuduban. Vagy, ha úgy tetszik, ne döntsünk – válasszuk valamennyit! Fontos trend ugyanis az anyagok és minták érzékekre erős hatást gyakorló keveréke. A folklórból merítő és állatos minták, a változatos csíkok és kockák most mind-mind elférnek egymás mellett.

Trendek az üzletben

1. Közösségi bármi – sokan beszélnek sokakhoz, mindenki mobil és online. 2. Értékek újradefiniálása – a fogyasztó személyre szabott terméket akar, és részt kíván venni annak kialakításában. 3. A termelés és fogyasztás mobilizálása – fogyasztás bárhol, bármikor, bármit. A kicsik részvétele a termelésben – legyen szó akár áramról, akár fizikai termékről. 4. A következő ipari forradalom – robotok és okos gépek. 5. Új űrverseny – a kereskedelmi űrutazás beindulása. 6. Geopolitikai háborúk – harc a jövő vezetéséért a BRICS és más fejlődő országok között. 7. Fokozódó harc az erőforrásokért – a világ útja a bőségből a hiány felé. 8. Új célok a cégek előtt – új szerepben a vállalatok, a profit helyett problémák megoldása a cél. 9. A tudás hatalom – digitális szabadság vagy a „Nagy Testvér” társadalma? 10. A pénzügyi rendszer átformálása – egyáltalán kinek kellenek a bankok? Jönnek az új alternatívák. Forrás: Economist

A trendek világa persze sokszínű – a minták és élénk színek mellett azok is találhatnak kedvükre valót, akik inkább a természetesség hívei. Sőt! A hullámok, gyökerek mintázata, a homok, kő és frissen sült kenyér illata is megjelenik. Ezek a semleges árnyalatok teszik lehetővé, hogy központi szerepbe kerüljön a tapintás mint érzék, amely a másokkal törődés természetes igényére reagáló új trendként jelentkezik.

Keverem, kavarom

A gyökerekhez való visszatérés életünk számos területén egyre több ember számára fontos, ami természetesen a trendekben is jól követhető. Abszolút favorit a kézimunka. Az egyedi – vagy legalábbis annak érzetét keltő – kötött, hímzett dolgok trendje folyamatosan erősödik. Felejtsük el, hogy a makramé ciki! De a kézimunka nem csak ebben az értelemben lesz divatos. Jöhetnek a ceruzával rajzolt vázlatok, épp csak „odakentnek” tűnő grafikák és a kalligráfia.

Szintén egyre erősödik az olyan hétköznapi tárgyak szerepe, amelyek hasznosságuk mellett egy kis boldogságot is adnak. A móka mellett a dolgok új környezetbe helyezése igen hatékony módja az újrahasznosításnak és új funkciók megtalálásának, ami önmagában globális trendnek tekinthető. Ikonikus darab a kávéscsészékből összerakott, „dülöngélő” lámpa vagy épp a sálból készült párna – a sálak egyébként is rettentően divatosak, akár nyakban viselve, akár csak szimbólumként, mondjuk egy hosszú drapériával megidézve a lakásban. A bolondos tárgyakban érvényesül a befejezetlenség szépsége is – egy újabb, igen erős trend.

Lidewij – vagyis Li – Edelkoort

Kép:Secondsight

A világ egyik leghíresebb trend-előrejelzője. A holland hölgy jóslataiért az üzleti életben sokan fizetnek euróezreket, érdemes tehát komolyan venni. A nyolcvanas években elsősorban a textilpiac számára kezdett előrejelzéseket készíteni, és amit mondott, általában beigazolódott. A legtalálóbb szóösszetétel, amivel jellemezték, „a jövő archeológusa”, hiszen képes kiolvasni a jelenből a jövő lenyomatait.

A társadalom is változik

A hosszabb várható élettartamnak köszönhetően egyre élőbb kapcsolat alakulhat ki nagyszülők és unokák között, aminek a környezetünkre is van már hatása a szakember szerint. Innen eredhet az a trend, amely régit és újat egy közös, minőséget létrehozó új egységgé rendez. De társadalmi változásra reagál a „háziember” trend is. Eszerint a férfiak – a női egyenjogúság „mellékhatásaként” – egyre több időt töltenek otthon, szívesen vesznek részt az otthoni környezet kialakításában. A trendszakértő szerint ez hosszú távon komoly társadalmi változásokat is eredményez majd, olyan harmonikusabb generációkat, amelyek mindkét nemi szerep példaképeit képesek lesznek elérni. A lakások férfiasabbak, a férfidivat romantikusabb – első lépésként.

A lassúság mozgalma, a városi élet élhetőbbé tétele, a természet beköltöztetése a kövek közé egyre fontosabbá válik. Tetőkertek, zöld falak a tárgyi megjelenései a lassan mindent átható „gondolkozz zölden” trendnek.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo