Az idei év kulcstrendjei

Az idei év kulcstrendjei a világ leghíresebb előrejelzője, Lidewij Edelkoort tanácsai alapján. Ha elég kreatívan kezdjük el használni a fejünket, bármibe beépíthetők!

Kép:fotolia

A sárga az új pink – merthogy az eddigi jól bevált fekete már egy ideje a pink, ami most a sárga… Ha esetleg ez így túl bonyolult, elég annyit tudni: idén az élénk és stimuláló sárgával nem lehet melléfogni. A mintás dolgok is reneszánszukat élik, azonban a fehér háttér előtt elhelyezkedő motívumok vezetnek. Különösen, mert mint a trendek nagyasszonya mondja, fehér háttér előtt bármi stílusos lesz. A változatos és kaotikus minták mellett a rend iránti vágynak köszönhető a csíkok és minták népszerűsége, amely a nagy divatházak tavaszi kollekcióiban éppoly jól látszik, mint a virágok dominanciája. Újra divatos az afrikai befolyás is! Gondolkodjunk fekete-fehérben, erős geometrikus mintákban, vörösben, vuduban. Vagy, ha úgy tetszik, ne döntsünk – válasszuk valamennyit! Fontos trend ugyanis az anyagok és minták érzékekre erős hatást gyakorló keveréke. A folklórból merítő és állatos minták, a változatos csíkok és kockák most mind-mind elférnek egymás mellett.

Trendek az üzletben

1. Közösségi bármi – sokan beszélnek sokakhoz, mindenki mobil és online. 2. Értékek újradefiniálása – a fogyasztó személyre szabott terméket akar, és részt kíván venni annak kialakításában. 3. A termelés és fogyasztás mobilizálása – fogyasztás bárhol, bármikor, bármit. A kicsik részvétele a termelésben – legyen szó akár áramról, akár fizikai termékről. 4. A következő ipari forradalom – robotok és okos gépek. 5. Új űrverseny – a kereskedelmi űrutazás beindulása. 6. Geopolitikai háborúk – harc a jövő vezetéséért a BRICS és más fejlődő országok között. 7. Fokozódó harc az erőforrásokért – a világ útja a bőségből a hiány felé. 8. Új célok a cégek előtt – új szerepben a vállalatok, a profit helyett problémák megoldása a cél. 9. A tudás hatalom – digitális szabadság vagy a „Nagy Testvér” társadalma? 10. A pénzügyi rendszer átformálása – egyáltalán kinek kellenek a bankok? Jönnek az új alternatívák. Forrás: Economist

A trendek világa persze sokszínű – a minták és élénk színek mellett azok is találhatnak kedvükre valót, akik inkább a természetesség hívei. Sőt! A hullámok, gyökerek mintázata, a homok, kő és frissen sült kenyér illata is megjelenik. Ezek a semleges árnyalatok teszik lehetővé, hogy központi szerepbe kerüljön a tapintás mint érzék, amely a másokkal törődés természetes igényére reagáló új trendként jelentkezik.

Keverem, kavarom

A gyökerekhez való visszatérés életünk számos területén egyre több ember számára fontos, ami természetesen a trendekben is jól követhető. Abszolút favorit a kézimunka. Az egyedi – vagy legalábbis annak érzetét keltő – kötött, hímzett dolgok trendje folyamatosan erősödik. Felejtsük el, hogy a makramé ciki! De a kézimunka nem csak ebben az értelemben lesz divatos. Jöhetnek a ceruzával rajzolt vázlatok, épp csak „odakentnek” tűnő grafikák és a kalligráfia.

Szintén egyre erősödik az olyan hétköznapi tárgyak szerepe, amelyek hasznosságuk mellett egy kis boldogságot is adnak. A móka mellett a dolgok új környezetbe helyezése igen hatékony módja az újrahasznosításnak és új funkciók megtalálásának, ami önmagában globális trendnek tekinthető. Ikonikus darab a kávéscsészékből összerakott, „dülöngélő” lámpa vagy épp a sálból készült párna – a sálak egyébként is rettentően divatosak, akár nyakban viselve, akár csak szimbólumként, mondjuk egy hosszú drapériával megidézve a lakásban. A bolondos tárgyakban érvényesül a befejezetlenség szépsége is – egy újabb, igen erős trend.

Lidewij – vagyis Li – Edelkoort

Kép:Secondsight

A világ egyik leghíresebb trend-előrejelzője. A holland hölgy jóslataiért az üzleti életben sokan fizetnek euróezreket, érdemes tehát komolyan venni. A nyolcvanas években elsősorban a textilpiac számára kezdett előrejelzéseket készíteni, és amit mondott, általában beigazolódott. A legtalálóbb szóösszetétel, amivel jellemezték, „a jövő archeológusa”, hiszen képes kiolvasni a jelenből a jövő lenyomatait.

A társadalom is változik

A hosszabb várható élettartamnak köszönhetően egyre élőbb kapcsolat alakulhat ki nagyszülők és unokák között, aminek a környezetünkre is van már hatása a szakember szerint. Innen eredhet az a trend, amely régit és újat egy közös, minőséget létrehozó új egységgé rendez. De társadalmi változásra reagál a „háziember” trend is. Eszerint a férfiak – a női egyenjogúság „mellékhatásaként” – egyre több időt töltenek otthon, szívesen vesznek részt az otthoni környezet kialakításában. A trendszakértő szerint ez hosszú távon komoly társadalmi változásokat is eredményez majd, olyan harmonikusabb generációkat, amelyek mindkét nemi szerep példaképeit képesek lesznek elérni. A lakások férfiasabbak, a férfidivat romantikusabb – első lépésként.

A lassúság mozgalma, a városi élet élhetőbbé tétele, a természet beköltöztetése a kövek közé egyre fontosabbá válik. Tetőkertek, zöld falak a tárgyi megjelenései a lassan mindent átható „gondolkozz zölden” trendnek.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo