Könnyű eszköz, komoly bírság

Egyre többen és többen pattannak kerékpárra, a lakosság jelentős része már télen sem mond le a kétkerekűek használatáról, pláne ragyogó napsütésben. Körültekintésre azonban itt is szükség van. A jó karban lévő biciklivel a saját épségünket óvjuk, a KRESZ betartásával pedig emellett a bírságoktól is megmenekülhetünk.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:MTI/Máthé Zoltán

Egyre több munkába járó hagyja otthon az autóját. A cégvezetők közül is sokan tömegközlekednek vagy kerékpároznak. Ez utóbbival nemcsak a dugóban állás idejét takarítják meg, hanem egészségükért is sokat tesznek. Napi félórás kerekezéssel az ülőmunkát végzők is elvégzik az elengedhetetlen testmozgást, és javul az erőnlétük valójában plusz időráfordítás nélkül, a közlekedés ugyanis mindenképpen idő. Ráadásul bárki nyeregbe pattanhat kortól és fizikai állapottól függetlenül, még a térd- és a csípőproblémákkal küszködők számára is tökéletes választás a tekerés: nem terheli az ízületeket, mivel a testsúlynak csak egy része nehezedik a gerincre, ami viszont erősödik a kormányra hajolás mozdulatával. (Zajlik az aktuális Bringázz a Munkába! kampány. Lehet csatlakozni!)

Az új hullám azonban új veszélyeket is felszínre hoz. Mivel mindenki az utakon gurul két vagy négy keréken, motorral vagy lábbal hajtva, ha nem figyelünk eléggé, egy pillanat alatt megtörténik a baj, amelynek következményeit viszont hosszú ideig viselhetjük.

A frissen üzembe állított biciklivel első utunk minden esetben a kerékpár szervizekbe vezessen, hiszen a majd fél évig nem használt biciklin számos műszaki probléma előjöhet, melyek akár balesetekhez is vezethetnek.

A KSH országos baleseti statisztikájából kiderül, hogy évente majd 2000 biciklis baleset történik, melynek száma 2006 óta egy lassan emelkedő tendenciát mutat, így a tavaszi „nagy generál” nem elhanyagolható. „A kerékpár műszaki állapotának ellenőrzésekor mindenképpen tesztelni kell a lámpák, a gumik, a váltók, a küllők, a fékek, a kormány, a lánc, a hajtómű és az ülés állapotát is” – hangsúlyozza Palágyi István, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumának instruktora. „Ezek azért fontosak, mert elég egy apróbb műszaki probléma, egy rossz váltó vagy egy kopott fék és máris kész a baj” – teszi hozzá a szakértő.

Kétkerekű marketing
Nyugat-Európában hódítanak a céges kerékpárflották. Az ötlet legnagyobb előnye a költséghatékonyság: egy céges gépkocsi árából ugyanis akár ötven céges kerékpárt is vásárolhatunk. A fenntartásuk is lényegesen olcsóbb, nem kell üzemanyagköltséggel számolni, szervizelésük töredéke a gépjárművekének, parkolási és egyéb járulékos költségek (lásd büntetés gyorshajtásért) sincsenek. Ráadásul a drótszamarak úgy is átalakíthatóak, hogy megjelenésükben, színükben, logójukban igazodjanak cégünk arculatához. Ezáltal a kerékpárflotta költséghatékony és szén-dioxid-kibocsátástól mentes, mozgó marketingeszköz lehet.
30 000 forint egy lámpáért?

A láthatóság kérdése mindig központi eleme a biciklis közlekedésnek, melyre minden esetben figyelni kell. „A kerékpárosokat legtöbb esetben a világítás nélküli közlekedés, az elsőbbség meg nem adása, és a kanyarodási szabályok megszegése miatt büntetik meg” – figyelmeztet az instruktor. „A szabályszegésért maximum 30 ezer forint bírság is járhat” - teszi hozzá a szakértő.

A KRESZ többféle olyan kötelező elemet is felsorol, melyeket minden esetben a biciklire kell szerelni és annak hiánya már szabályszegésnek minősül. Ilyenek a fehér színű első lámpa, a piros színű hátsó lámpa, az egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő prizma, illetve a borostyán sárga színű küllőprizma legalább az első keréken. Fontos továbbá a két, egymástól független fék, és a csengő megléte és zavartalan működése is.

A KRESZ a nem kötelező, de javasolt kiegészítőket is felsorolja. Ilyenek a karos szélességjelző prizma, a visszapillantó tükör és a sárvédő.

Jó tanácsok a szakértőtől

Saját és környezetünk biztonsága érdekében szánjunk időt a tavaszi karbantartásra, és figyeljünk oda, hogy a KRESZ-ben foglalt minden követelménynek maradéktalanul megfeleljen a bicikli állapota és felszereltsége! „Számos bringaszerviz működik országszerte, ahol olcsón és gyorsan helyrepofozzák kerékpárunkat. Pénzünket inkább erre és ne a szabályszegés miatti bírság befizetésére költsük”– figyelmeztet Palágyi István.

 

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo