Negyven év múlva már csak önvezető autók lesznek

A forgalomban 2020-ra megjelenhetnek az első önvezető autók, 2060-ra pedig teljesen átvehetik az uralmat a közlekedésben. Az okos megoldások gyökeresen átalakítják a biztosítási piacot, a károk 90 százaléka megszűnhet.

Az önvezető autók, az okos városok és a smart home koncepciók már nem is olyan távoliak. 3-4 évtizeden belül egy ilyen világban fogunk élni, ahol minden lépésünk az internet alapú kommunikáció által vezérelt lesz. A biztosítási piac óriási kihívás és gyökeres átalakulás előtt áll! Több trend figyelhető meg napjainkban az autózás területén. „Az első a telematika, a második az önvezető autók, a harmadik pedig az elektromos hajtású autók” – mondta el Kaszab Attila, a K&H Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese a GazdaságTV-nek.

A telematika már része a mindennapjainknak. Ez úgy működik, hogy a gépjármű számítógépével rögzített adatokat elemzik, ezekből következtetéseket lehet levonni, például a vezetői magatartásra vonatkozóan. A K&H Biztosító telematikai kísérleti projektjének adatai szerint két hónap alatt a magyar sofőrök összesen 123 ezer kilométert, átlagban napi 81 kilométert tesznek meg, míg egy-egy autós naponta valamivel több mint másfél órát vezet. A 123 ezer megtett kilométer alatt közel 23 ezer, autónként átlagosan 334 vezetési hibát regisztráltak az autókba elhelyezett okos berendezések.
Kit véd majd az önvezető autó?
Az egyelőre meglévő technológiai akadályok mellett jogi és morális problémákkal is megkel még küzdeni, mielőtt vezető nélküli autók róják majd az utakat. Az automaták esetében egyelőre gond, hogy túlságosan szabályosan közlekednek, de kérdés az is, kit védjenek, ha mégis baleset történik.
A leggyakoribb hiba a gyorshajtás volt, a sofőrök/esetek 33,7 százalékában fordult elő. A második legtöbbször előforduló hiba az, hogy a sofőrök rossz fordulatszámon hajtották a motort: ez az autósok 20 százalékánál volt probléma. A harmadik helyen hármas holtverseny volt: a hirtelen gyorsításból és fékezésből, valamint a kanyarodásból adódó hiba egyaránt 14 százalékos arányt ért el.

Az önvezető autók pedig, elsősorban, a városlakók életét változtathatja meg gyökeresen: a jövőben nem lesz szükség saját gépjárműre, hanem az úgynevezett „car sahring” módszerrel egyfajta tömegközlekedési eszközzé válhat. Ennek egyértelmű pozitív hozadéka az lesz, hogy kevesebb parkolóhelyre lesz szükség, hiszen kevesebb jármű lesz a városban. Az egymással kommunikáló autók pedig sokkal biztonságosabban fognak tudni közlekedni, a károk mintegy 90 százaléka is eltűnhet. Számítások szerint, ha csak az utakon közlekedő járművek 10 százaléka válna automatává, azzal máris évi 1100 életet lehetne megmenteni.

Hackerveszély
A Dolgok Internetére csatlakozó gépek – köztük az egymással kommunikáló önműködő autók – lényegüknél fogva ki vannak téve a külső támadásnak. 2015 augusztusában két kutató a laptopjával képesnek bizonyult belépni a Tesla Model S vezetői gépébe, beindítani a motort, és vezetni az autót távolról küldött utasításokkal. Egy távoli hozzáférésre feljogosító trójait is elhelyeztek a jármű komputerében. Később azt is képesek voltak elérni, hogy lekapcsolják a motort, miközben valaki vezette a kocsit. A külső támadás csak egy dolog. A szoftver maga is rosszul viselkedhet, és átveheti az irányítást a jármű felett, rossz instrukciókat adva.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo