Nemi szerepek a munkaerőpiacon

Több területen már teljesen megvalósult a nemek közti egyenjogúság, a nők és férfiak sportolói teljesítményét például már senki nem vitatja, azt viszont igen, hogy a munkaerőpiacon melyik álláshelyen melyik nem állná meg a helyét.

Az 1950-es évek óta sokat változott a munkaerőpiac: a férfiak uralta irodák helyét mára a szélesebb egyenlőség vette át, és a munkaerő 47 százalékát a nők alkotják. Az olyan asszonyok, mint Hillary Clinton vagy a Yahoo vezetője, Marissa Mayer minden nap példát mutatnak arról, hogy a nők a legnagyobb államok, vagy leggazdagabb cégek legmagasabb beosztásaiban is megállják a helyüket. Ám a YouGov felmérése arra is rámutat, számos foglalkozást illetően még ma is élnek a nemi sztereotípiák arról, hogy mely munkákat melyik nem képviselői látják el jobban.


Saját vállalkozásban könnyebben érvényesülhetnek a nők - Forrás: PP Archív

A felmérés során a válaszadók 42 százaléka vélte úgy, a nők és a férfiak bármely munka ellátására egyformán alkalmasak. A kutatás során vizsgált állások közül egyedül a szülésznő pozíciója volt az, aminek esetében ennél nagyobb, 44 százalékos arányban mondták a megkérdezettek, hogy a nők alkalmasabbak erre a feladatra.

Ő miért keres ennyivel többet?
A válság alapvetően negatívan érintette az emberek élet- és munkakörülményeit. Az ILO két új kiadványa arra világít rá, hogy az elmúlt években a munkahelyi egyenlőtlenségek tovább szélesedtek, a nőkkel szembeni diszkrimináció nőtt, a fiatal és alacsony képzettségű munkanélküliek száma megugrott, az alacsony keresetűek pedig még szegényebbek lettek. A válságnak a bérekre, a munka világára gyakorolt hatásait vizsgálta 17 EU tagállamban, és 13 unión kívüli államban a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal (ILO). A munkahelyi egyenlőtlenségek a válság idején: Igazoló adatok Európából című tanulmány legfőbb megállapítása, hogy a munkahelyi egyenlőtlenségek nemcsak a gazdasági válság kialakulásához járultak hozzá, hanem a recesszió hatására mind nemzeti, mind nemzetközi szinten tovább nőttek, és ez a megszorító intézkedéseknek, munkaügyi reformoknak köszönhetően várhatóan folytatódni fog.

A férfiak esetében a tűzoltó (37%), a futballedző (33%) és a katonatiszt (25%) az, amit a legnagyobb arányban férfi szakmának tartanak. Az amerikai elnökválasztás közeledtével ugyanakkor érdekes adat, hogy a megkérdezettek 11 százaléka szerint egy férfi alkalmasabb az elnöki pozícióra, és csak 1 százalék vélekedik ugyanígy a nőkről.

A két nem képviselői jellemzően eltérően gondolkodnak munkaerőpiaci egyenlőségükről: míg a nők 49, addig a férfiak 35 százaléka véli úgy, hogy a nemek egyformák alkalmasak bármely munkára. Ez az eltérés megmutatkozik az egyes szakmák megítélését illetően is: a nők kevésbé hajlandóak egy férfit alkalmasabbnak minősíteni az állásokra. Tűzoltónak a férfiak 43, a nők 31 százaléka tart alkalmasabbnak egy férfit. A férfiak 21 százaléka szerint a fodrász szakma jobban illik a nőkhöz, de ezt csak a nők 12 százaléka látja ugyanígy. A nők 9, a férfiak viszont már 19 százaléka gondolja úgy, a légi kísérő szakma jobban passzol a nőkhöz.

Munkaerőpiac: hátrányban a nők

Nők a ringben
Nőnek és férfinak nem kell egyformának lennie ahhoz, hogy egyenlően elismert és sikeres legyen. A munkaerőpiacon azonban ez az egyenlőség még korántsem teljes. A nőkkel szembeni társadalmi elvárások teljesítéséhez, a nagyobb sikerhez, a munka és a magánélet összeegyeztetéséhez sokszor a vállalkozóvá válás a megfelelő út. Bár senkinek nem jutna eszébe Európában elképedni azon, ha valami „szokatlan" szakmát tanul a gyengébbik nem valamely képviselője, a munka világában még nagyon messze vagyunk a nemek közötti teljes egyenlőségtől. (A női vállalkozókat az EU is segítené.)

A Gallup 144 országra kiterjedő felmérése szerint minden negyedik országban szignifikáns a nők és a férfiak munkaerőpiaci részvétele közötti különbség. A kutatás szerint egyes országokban húsz százalékkal több férfi dolgozik, mint nő. Ugyanakkor Magyarországon a nők munkaerőpiaci részvétele kissé magasabb a A Gallup piackutató Employed at Capacity for an Employer Index-e azokat a munkavállalókat vizsgálja, akik munkavállalóként teljes állásban dolgoznak, illetve részmunkaidőben vannak foglalkoztatva, de nem kívánnak főállásban dolgozni. A szakértők szerint ezek a munkavállalási adatok sokkal pontosabban írják le a munkaerőpiac GDP hozzájárulását és a háztartások jövedelmi helyzetét, mint a munkanélküliség vagy az önfoglalkoztatás mérőszámai. A Gallup ezen felül kutatásához azokat a nőket és férfiakat vizsgálta, akik részesei vagy részesei kívánnak lenni - azaz állást keresnek - a munkaerőpiacnak, amely egyenlőbb és pontosabb összevetést ad a két nem munkaerőpiaci helyzetéről, mint a teljes népesség elemezése, ahol sokan vannak, akik különböző okokból nem dolgoznak, de nem is kívánnak elhelyezkedni - áll a kutatásban, amelyet az ELTE Társadalomtudományi Karának hírlevele közölt.

Világszerte a nők 43, a férfiak 49 százaléka részese a munkaerőpiacnak. A vizsgált 144 országból 38-ban a nők szignifikánsan kisebb eséllyel állnak alkalmazásban, mint a férfiak. A gender gap 13 államban is 15 százalékpont fölötti.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo