Pillanatnyi hezitálás nélkül kiadjuk az adatainkat

A hazai felnőtt lakosság csaknem felének (40%-ának) volt már adatlopással kapcsolatos rossz tapasztalata. Mégis a legtöbben (35%) a legveszélyeztetettebb helyeken, a pénztárcájukban vagy a kézitáskájukban tartják a bizalmas, személyes adatokat tartalmazó irataikat és egyáltalán nem általános, hogy ezeket kidobás előtt megsemmisítenék.

Nem gondoskodunk a biztonságról

A Fellowes által készített friss kutatás szerint a lakosság ugyan fél az adatlopástól, de az emberek többsége még sem tesz megfelelő lépéseket ennek elkerülésére.  Ügyintézéskor, az egészségügyi ellátás igénybevételekor és a munkavállalás során a válaszadók több mint fele gondolkodás nélkül kiadja az adatait. A válaszadók jelentős része pedig ismerkedési célból vagy érdekes tartalmak eléréséért is megadja azokat. Szintén furcsa, hogy a legféltettebb pin-kódokat a megkérdezettek 5%-a családtagjain és barátain kívül másokkal is megosztaná. (Különösen a kkv-k nem számítanak arra, hogy a kibertérből éri támadás őket!)

Mindezt úgy, hogy a többség nem bízik maradéktalanul a cégek adatkezelésében. Elsősorban a hanyagságból eredő kockázattól (58%) tartanak, de sokan azt is el tudják képzelni, hogy az adataikat kezelő vállalkozások direkt kiadják azokat az engedélyük nélkül (54%).  A megkérdezettek fele pedig azt gondolja, hogy lopás miatt is illetéktelenek kezébe kerülhetnek a róla tárolt bizalmas információk (52%).

Bár sokszor, sok helyen felhívják a figyelmet ennek kockázatára, mégis a legtöbb ember a pénztárcájában vagy a kézitáskájában tárolja legfontosabb személyes iratait. Eszükbe sem jut, hogy ezzel a személyigazolványon, jogosítványon található információkat közvetlenül az adatlopás veszélyének teszik ki. A kutatás szerint hasznos lenne tudatosítani a lakosságban azt, hogy nem csak az eltulajdonított készpénz, hanem a magunknál hordott bizalmas iratok is rendkívül vonzóak lehetnek a tolvajok, pl. az adathalászok számára.

A felmérés szerint egyáltalán nem általános, hogy a bizalmas iratokat, illetve személyes adatokat tartalmazó dokumentumokat kidobás előtt iratmegsemmisítővel ledarálnánk, holott a válaszadók körülbelül kétharmada elképzelhetőnek tartja, hogy adatlopás áldozatává válik. Bár a megkérdezettek leginkább az online adatlopástól tartanak, ugyanakkor minden harmadik ember arra is esélyt lát, hogy a kukából szedik ki bizalmas adataikat.

A válaszadók jelentős része a pénzügyi lopástól (például bankkártyaadatok - 66%), a személyes adatok promóciós célokra történő eltulajdonításától (64%), a számítógép vagy a jelszó feltöréstől (60%), az identitáslopástól (50%) és a papírhulladékból származó adatkinyeréstől (34%) tart.

Így védekezhetünk a hackerek ellen
A felhasználók gyakran alábecsülik a hackerek személyes adataik iránti érdeklődésének mértékét, és a jelszavak gondos megválasztásának sem tulajdonítanak különösebb jelentőséget. Azonban ugyanannak a jelszónak vagy hasonló jelszavaknak a használata több online szolgáltatásnál az összes fiók feletti ellenőrzés elvesztését eredményezheti.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo