Városban nem is kellene téli gumi?

Régóta ismert tanács, hogy 7 Celsius-fok alatt már csak téli gumit érdemes használni, ilyen hidegben ugyanis ezek nélkül életveszélyes lehet a közlekedés. De vajon még ma is megállja a helyét ez az állítás?

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

A Business Lease szakértői szerint a technológiai fejlődésnek köszönhetően már léteznek olyan gumik, amelyek mind a téli, mind a nyári időjárás kihívásainak megfelelhetnek, főleg a sok lízingelt cégautóra is jellemző városi használat során. A négy évszakos abroncsokkal továbbá rengeteg vesződségtől megszabadulhatunk, valamint akár évente több tízezer forint elköltésétől is megkímélhetjük a pénztárcánkat. A hideg idő beálltával minden évben számos helyen hallhatjuk a figyelmeztetést: 7 °C hőmérséklet alatt nem biztonságos a nyári gumik használata, ideje téli garnitúrára váltani. Valóban, a nyári gumik nem alkalmasak a nedves, csúszós, esetleg havas utakon való közlekedésre: havon nem mindig tudnak megtapadni, és az út felszínén lévő vizet sem tudják olyan hatékonysággal elvezetni, mint a téli körülményekre optimalizált abroncsok.

A gumicserék azonban nem kis költségekkel és időráfordítással járnak, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy kevesen használják ki igazán a téli gumikat. (Ennek ellenére a magyarok többségét – bár évtizedekbe tellett – sikerült átszoktatni a téli gumik használatára.) A klímaváltozás hatásai miatt az utóbbi években mindössze néhány nap volt, amikor valóban zord körülményekkel kellett szembenézniük a sofőröknek az utakon, nagy hóban ráadásul a téli gumi sem helyettesíti a hóláncot. Az autósok jó része pedig szinte kizárólag városban használja gépjárművét, ahol – amikor szükséges – sózzák az utakat.

Tíz jó tanács a biztonságos téli vezetésért
Havas tájakon autózni mindannyiunk számára különleges élmény, azonban sokan rutintalannak vagy bátortalannak érzik magukat ahhoz, hogy a csúszós útfelületen is biztonságosan tudjanak vezetni. A téli közlekedés számos olyan veszélyforrást tartogat, amelyek külön felkészülést igényelnek mind az autó, mind pedig a sofőr részéről. A havas vagy jeges úton ugyanis a járművünk teljesen másképp viselkedik, mint az év többi időszakában, emiatt pedig váratlanul olyan helyzetbe kerülhetünk, amely határozott fellépést igényel. Ezért nem árt időben felkészülni a téli hónapokra, amit a tanpályákon ellenőrzött keretek között, szakemberek segítségével megtehetünk. A biztonságos téli közlekedés fontosságáról és a megfelelő felkészülésről Zsurzs Jenő, a drivingcamp Hungary instruktora lát el bennünket tíz jó tanáccsal.
A fenti okok miatt kezdtek elterjedni az úgynevezett négy évszakos gumik, amelyek egy kompromisszumos alternatívát nyújtanak a gumik cserélgetésére. Amint azt Angyal Zsolt, a Business Lease operációs igazgatója elmondta, ezekre manapság egyre kevésbé igaz, hogy se nyári, se téli felhasználásra nem jók igazán: „a mai technológiának köszönhetően a gyártók már elő tudnak állítani olyan abroncsokat, amelyek a hagyományos téli gumiktól eltérően – anyagösszetételüknek köszönhetően – nem kopnak meleg időben, ugyanakkor speciális barázdáltságuk miatt megállják helyüket az esős, latyakos utakon is. Az ilyen abroncsokkal ráadásul felkészültebbek lehetünk a változékony időjárásra is, gondoljunk csak arra, hogy nem szoktunk gumit cserélni egy-egy hidegebb nyári reggel vagy éjszaka előtt, holott egyre többet találkozhatunk ilyenekkel”.

A szakember ugyanakkor hozzátette: „bár több tízezer forintot és jelentős vesződséget is megspórolhatunk az egész éves gumikkal, ezek továbbra is kompromisszumos megoldást jelentenek. Extrém időjárási körülmények között, vagy például egy folyamatosan a vidéket járó pickup esetében nem javasolnám a legjobb négy évszakos gumikat sem. Kisebb autók elsősorban városban történő használata esetén azonban felesleges lehet a téli és nyári szettek folyamatos cserélgetése” – zárta gondolatait Angyal Zsolt.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo