A Facebook és a Google nyer a durva adóemeléssel

2017. október 05. csütörtök - 10:41 / piacesprofit.hu
  •    

A reklámhordozó papírra kivetett termékdíj 85 forintról 114 forintra emelkedik - derült ki egy friss törvénytervezetből. A kormány szerint csak adótechnikai kérdésről van szó. Azonban a tervezet egyértelműen fogalmaz - mondta a Piac & Profitnak Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.

Mint azt a Piac & Profit megírta, brutális, 35 százalékos mértékű adóemelésre készül a kormány, egészen pontosan a reklámhordozó papír kilónkénti árára kivetett környezetvédelmi termékdíjat fejelné meg egy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvénytervezet az eddigi 85 forintról, 114 forintra.

A Kormányzati Kommunikációs Központ szerkesztőségünkbe eljuttatott reakciója szerint “sem az adótétel, sem az adóalap nem változik meg, csupán egy jogtechnikai kérdésről van szó. Eddig a csomagolási hulladékról szóló (442/2012) kormányrendeletet és a törvényt együttesen kellett alkalmazni, mostantól az összes rendelkezést a törvény tartalmazza. A környezetvédelmi termékdíj alá tartozó cégek a termékdíjat eddig is ugyanúgy fizették.”

“A tervezet egyértelműen fogalmaz, a termékdíj díjtétele 114 forintra emelkedik, ezt nem tudjuk másként értelmezni, mint adóemelést” – mondta a Piac & Profit kérdésére Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke. A Parlament honlapján elérhető tervezet 2. számú mellékletében valóban egyértelműen szerepel a 114 forintos díjtétel. A tervezet indoklásában is kifejti a benyújtó Semjén Zsolt, miszerint “a fogyasztói szokások megváltoztatása és a kibocsátásának jelentős csökkentése érdekében a környezetvédelmi szempontból nem kívánatos műanyag zacskó és a reklámhordozó papír termékekre vonatkozó termékdíj mértékét növelni szükséges.

foylamat

Ugyanakkor az MRSZ elnöke szerint nem világos a jogalkotói szándék a tervezet mögött. “Számításaink szerint összességében mintegy egymilliárd forintos pluszterhet ró ez a tétel a kiskereskedelmi vállalkozásokra. A közel 35 százalékos termékdíj emelés a direktmarketing tevékenységet folytató vállalatokat indokolatlan többletteherrel sújtja, csaknem finanszírozhatatlanná teszi a vásárlói tájékoztatásban fontos szerepet betöltő reklámeszközök – az ingyenes reklámújságok, szórólapok, DM levelek – fenntartását, és egyértelműen áremelkedéshez vezet” – mondta lapunknak urbán Zsolt, aki kiemelte, mivel a tervezetet semmilyen egyeztetés nem előzte meg, így annak indokairól sincsenek információi. “Pedig jó lenne tudni, mi a szándék emögött a tervezet mögött, hiszen lehet, hogy csak az eszközöket választotta meg rosszul a jogalkotó” – mondta.

A szakember arra is felhívta a figyelmet: az új adóemelés elkerülhetetlenül áremelkedéshez vezet a nyomtatott reklámanyagok piacán, ami az online szegmens további erősödéséhez vezet. “Ezzel nem is lenne semmi baj, de ezen nem a magyar adófizetők, vagy vállalkozások fognak nyerni, hanem az online hirdetési piacon egyeduralkodó globális szereplők, amelyeken nehéz behajtani a különféle adótételeket” – mondta Urbán Zsolt. (Ez nem az első alkalom, amikor a magyar reklámpiacba történő beavatkozás miatt a Google és a Facebook jártak jól.)

Tele vannak szórólapokkal a postaládák
Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára a törvényjavaslat ismertetőjében a Parlamentben csütörtökön azt mondta, 2018-tól azért is kell magasabb termékdíjat fizetni a nem kívánatos, a környezetre káros reklámhordozó papírok és zacskók után, hogy ezzel is megváltoztassák a fogyasztói szokásokat és támogassák az alternatív megoldások elterjedését. A reklámhordozó papír esetében korábban 33 százalékkal emelték a termékdíjat, hogy csökkenjen a papír mennyisége, de a postaládák továbbra is tele vannak szórólapokkal. Az elektronikus hirdetési alternatívák aránya ugyan folyamatosan emelkedik, de szükség van a reklámhordozó papírra kivetett termékdíj kilónkénti 114 forintra történő emelésére – ismertette az államtitkár.
Adózás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor