Közel az áttörés az elektromos autóknál

Áttörést hozhatnak az elektromos autók terjedésében a legújabb akkumulátortechnológiák. A mostani akkuk ugyanis túl nehezek, és ez szoros összefüggésben áll azzal, hogy a kocsikat túl gyakran kell feltölteni. Ez azonban hamarosan megváltozhat – mutatta ki a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég tanulmánya.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jönnek az elektromos kocsik

Egy átlagos, tisztán akkumulátoros meghajtású villanyautó jelenleg 100 kilométer megtételéhez 15 kilowattóra energiát fogyaszt a gyártói adatok szerint. Ennyi energia tárolásához mintegy 160 kilogrammos akkumulátorra van szükség, a németországi elektromos autók éves eladott darabszámának súlyozott átlagát tekintve. Az aktuális modelleket 200 és 300 kilogramm súlyú akkumulátorral gyártják, a legnagyobb hatótávolsággal bíró Tesla Model S számára 750 kilogrammos akku teszi lehetővé, hogy 500 kilométert megtegyen töltés nélkül.

Elektromosra vágynak a magyarok
Már tíz éven belül többségben lehetnének az elektromos autók a magyar utakon a Forensis autóklub felmérése alapján. Az autósok jelentős része ugyanis legszívesebben már most is elektromos autót venne – de még drágállja és inkább kivár.
Az elmúlt években az akkumulátorok ára jelentősen csökkent ugyan, ám a súlyukról ugyanez nem mondható el. Az utóbbival kapcsolatos kulcsmutató 86 wattóra per kilogrammról mindössze 94-re nőtt 2012 óta, azaz csak 10 százalékkal javult. Ám a következő esztendőkben jelentős változásokra lehet számítani.

Mivel a most uralkodó lítium-ion technológiával korlátozott a fejlődés lehetősége, a kutatók más utakat kerestek. Ígéretesnek tartják például a lítium-kén, a nátrium-ion és a szilárdtest akkumulátorokat. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) augusztusban számolt be arról, hogy az újonnan fejlesztett lítium-fém akkumulátor kétszer annyi ideig tart, mint egy ugyanolyan súlyú lítium-ion akku, vagyis kétszer akkora hatótávolság érhető el vele.

Jelenleg azon túl, hogy az elektromos autók drágák, a viszonylag kis hatótávolság is gátolja az ilyen járművek terjedését. „Ezért az ártámogatás mellett – amelyre a hónap végétől Magyarországon is lehet pályázni – kulcskérdés a hatótávolság növelése, ebben pedig fontos szerepet játszik az akkumulátorok súlyának csökkentése” – mutat rá Huba Eörs, az IFUA Horváth & Partners partnere.

Egy lépésre vagyunk az okosautótól
Többszörösen rájár a rúd az autógyártókra, stagnálás, illetve visszaesés jellemzi jelenleg a globális autópiacot, még a számos gyártó számára legfontosabb piaccá előlépett Kínában is megtört a növekedés üteme. Mindez azonban nem fogta vissza az autógyárak újító kedvét és fejlesztési tempóját.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo