A kényelem még az árnál is fontosabb

Bár mindeddig sok szó esett arról, hogy elsősorban bizalmat kell építeni a webkereskedőknek a sikeres eladáshoz, mostanra úgy tűnik, megszokták ezt a formát a vásárlók. A kényelem, a gyorsaság, de a kínálat is előbbre került a fontossági sorrendben.

Úgy tűnik, a magyarok is kezdenek megbékélni az e-kereskedelemmel, a vevőknek kialakultak a vásárlási szokásai, kiépültek a megfelelő csatornák, így a bizalom már szinte magától értetődővé vált a netes vásárlók számára. (Na persze ehhez azért meg kell felelni az alapvető elvárásoknak. Itt összeszedtük a hitelesség 6 alapvető építőkövét.) A kereskedők azonban továbbra sem dőlhetnek hátra. Azok a cégek, amelyek lemaradnak az új eszközök használatában, egyik pillanatról a másikra ügyfelek nélkül találhatják magukat. „A hazai kkv-k többsége még azokat a lehetőségeket sem használja ki, amelyek már most is rendelkezésükre állnak, ingyen – emelte ki korábban a Piac & Profitnak Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzeK.org) elnöke. (A webkereskedelem új trendjeiről is kihívásairól itt olvashat részletesen.)

Kép:FreeDigitalPhotos.net/bplanet

A Lealkudtuk.hu legújabb felmérésében a több mint háromezer válaszadó alig 6 százaléka tette az első helyre a bizalmat, míg a kényelmet 40 százalékuk. Az ár továbbra is fontos, ugyanakkor a harmadik helyre az időtényező került a fontossági ranglistán. A férfiak számára a kínálat és az ár sokkal inkább számít, míg a nők inkább az időtényezőt veszik figyelembe vásárláskor. Az idősebbek is egyre nagyobb arányban vásárolnak a neten, de míg a fiatalabbak szívesen körülnéznek a virtuális piactereken is, addig az 55 év felettiek arra a kérdésre, hogy legutóbbi internetes rendelésük során magánszemélytől vagy e-kereskedőtől vásároltak-e, 87 százalékban azt válaszolták, hogy e-kereskedőtől. A felhasználók netes vásárlásaikat egyre gyakrabban bonyolítják útközben: a válaszadók 35,2 százalékával fordult elő az elmúlt fél év során, hogy okostelefonján választott ki és rendelt meg valamilyen terméket, illetve szolgáltatást.

Változik a szabályozás!
Június 13-ig van idő az új jogszabályi környezetnek megfelelő ÁSZF-ek elkészítésére az elektronikus kereskedelem résztvevőinek. Az ÁSZF-előírások mellett a mindennapi üzletmenetet is át kell alakítani, hiszen változnak a szerződéskötés szabályai, a szerződési feltételek, sőt kötelező bővíteni a honlapon feltüntetett információkat is. Itt találja a részleteket.
Az iskolázottság dönt

„Azt gondolnánk, hogy a bizalom generációs kérdés, és inkább az idősebb korosztály a bizalmatlanabb. Ugyanakkor jól látszik, hogy a felhasználók hozzáállása inkább az iskolázottsághoz köthető. A diplomások alig 4 százaléka érzi fontos kérdésnek ezt, míg a szakmunkásképzőt végzettek esetében inkább áll közelebb a 10 százalékhoz. Az életkor inkább az internetezési szokásokat befolyásolja: megkérdezettek közül a 26 év alattiak több mint 80 százaléka szörföl naponta több órát, míg az 55 év felettiek esetében ez 50 százalék körül alakul” – mondta Orova Balázs, az Allegro Group HU Kft. B2C üzletágágának igazgatója.

Nem kényszerből, tudatosságból követjük az akciókat

Mivel az internetes vásárlók a kedvezőbb ajánlatokért böngésznek az online ajánlatok között, nem meglepő, hogy a válaszadók 66 százaléka követi az akciókat, leértékeléseket. A felmérésből az is kiderült, hogy ezt nem anyagi kényszerből teszik, hanem tudatosan vásárolnak. Ugyanakkor a válaszadók többsége szerint az alacsony ár nem mehet a minőség rovására: „A megkérdezettek 71 százaléka gondolja azt, hogy a márkás termékek minősége mindig jobb, ugyanakkor ezen belül a nők azok, akik valamivel kevésbé (70%), míg a férfiak inkább hajlanak erre az állításra (74%). Ráadásul itt nem figyelhető meg sem életkorbeli, sem iskolázottsági eltérés sem. Úgy tűnik ennek a kérdésnek egyértelműen a női-férfi felfogás az alapja” – tette hozzá Orova Balázs.

Mit vár a vevő a webshopban?
Az online vásárlóknak alapvetően két típusát kell elkülöníteni a kiszolgálás szempontjából.
  • Aki már tudja, mit akar: már mindennek utánanézett, a konkrét terméknév kapcsán jött az oldalunkra. Feltehetően már minden kérdésre választ kapott, nem válogat. Felesleges lenne újabb ajánlatokkal elbizonytalanítani, inkább abban kell segíteni, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben megvehesse a terméket. Értékelni fogja a jól működő keresőt, a regisztráció nélküli vásárlás lehetőségét és a gyors fizetési lehetőségeket.
  • Aki még csak nézelődik: azt várja, hogy segítséget kapjon a döntésben. Minél több információra van szüksége (ld. tartalommarketing a 4. pontban), tesztek, videók, ajánlások. Értékelni fogja a hasznos tartalmat és az akciók, kapcsolódó termékek stb. megjelenítését.
A Piac&Profit KKV-Akadémiáján tartott előadásában Lukács Ádám József, a Hinora Marketing Group oline marketing specialistája szedte össze, mi az, amit nem lehet kihagyni idén, ha sikeresen akarunk eladni a weben. Itt találja 5 tippjét.

Véleményvezér

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.
Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett

Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett 

A harang, mint fegyver?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo