A mobil lesz a jövő marketing-csodafegyvere

Még mindig tartanak a big datától a marketingesek, de már legalább látják mire jó. A legtöbben egyébként a mobilt tekintik a jövő marketing csodafegyverének, a közösségi médiumokat viszont egyre kevésbé tekintik bevételnövelő eszköznek.

A mobilt tartják csodafegyvernek – Kép: SXC

A mobilban hisznek a marketingvezetők, 94 százalékuk szerint ez lesz a jövő marketing-csodafegyvere. A big data-tól és a közösségi médiától még mindig tartanak, de már pontosabban látják, mire érdemes használni őket, és brandjeiket sem féltik annyira a kommentelőktől. A vezérigazgatók egyre inkább bíznak bennük, s ahol a digitális trendeket értő marketinges írja a stratégiát, ott a cég is eredményesebb – derül ki az IBM globális felméréséből.

Az IBM’s Institute for Business Value tanulmánya szerint a marketingvezetők 94 százaléka úgy gondolja, a fejlett számítógépes analitika kifejezetten fontos szerepet játszik majd a vállalati marketingcélok elérésében. Ugyanakkor 82 százalékuk úgy látja, szervezetük még nincs kellőképpen felkészülve a big data kiaknázására – számuk 11 százalékkal több, mint három évvel ezelőtt. (Pedig a big data lehet az idei év egyik legfontosabb trendje a vállalati informatikában!)

Oszd meg, és ne uralkodj

A közösségi média világában is gyakran bizonytalanul mozognak a menedzserek, kétharmaduk vallotta, hogy alig tudja követni a szédítő gyorsasággal kibontakozó új trendeket. Mindeközben úgy tűnik, hogy többségük megértette: olyan platformról van szó, melyet nem lehet a hagyományos vállalati kontroll alá vonni. Felhagytak a közösségi média megszelídítésével, és jóval kevesebbet foglalkoznak az itt közvetített márkakép monitorozásával. Ugyancsak lemondtak arról, hogy e csatornákat közvetlen bevételnövelésre használják – ezt a digitális eszközhasználat lehetséges céljait sorolva idén már utolsóként említették. (Nem mindegy, melyik közösségi oldalt használjuk.)

A mobil a nyerő

Az első három helyen azonban nincs változás a 2011-es felméréshez képest. A marketingvezetők számára a digitális aktivitás három legfontosabb területe továbbra is a fogyasztók számára vonzó mobil és tabletes alkalmazások fejlesztése, a vevők elkötelezettségének megerősítése a közösségi média segítségével, és a hatékony, technológiával támogatott ügyfélmenedzsment. A marketingvezetők 94 százaléka gondolja úgy, hogy a következő 3–5 évben a mobilalkalmazások használata fontos szerepet játszik majd céljaik elérésében – 2011-ben csak 80 százalékuk vélekedett így.

Így akadályozzák a cégek a saját vásárlóikat
Körülményes honlap-navigáció, döcögős tranzakciók, láthatatlan webes csapdák és szakemberhiány – ezek a legjellemzőbb akadályok az online és mobil vásárlások fejlesztésének útjában. Sokszor egy-egy baki miatt a vásárlók ezrei hagyják el az oldalakat.
A követők, a haladók és a profik

A kutatásból háromféle marketingvezető profilja körvonalazódik: a tradicionalisták 37, a közösségi stratégák 33, a digitális előfutárok 30 százalékát alkotják a megkérdezetteknek. A digitális előfutárok a többségnél jóval felkészültebbek az adatrobbanás következményeire, és biztos kézzel irányítják vállalatuk online és mobilcsatornákon zajló kommunikációját – egyszerre több platformon is. Rendszeresen használnak analitikai eszközöket a fogyasztói insightok feltárására, online és offline marketingcsatornáikat összehangoltan működtetik.

A közösségi stratégák is értik már dörgést: felismerték a közösségi média jelentőségét a fogyasztókkal való kapcsolatépítésben, és már elkezdték építgetni az ehhez szükséges marketing-infrastruktúrát. A big data lehetőségeit azonban még korántsem aknázzák ki teljesen, és analitikai eszközöket is ritkán használnak.

A tradicionalisták csak most ébrednek. Látják a közösségi média térnyerését, az új digitális csatornák terjedését, az adatrobbanás kihívásait, de egyelőre nincs válaszuk a jelenségekre. Hagyományos és digitális marketing-erőforrásaik között nem találják a szinergiát, a fogyasztói attitűdöket feltáró analitikát alig használnak.

Bíznak bennük, mert megéri

A felmérés szerint a legtöbb üzleti hasznot a digitális előfutárok hozzák a vállalatnak. Az iparági átlagnál jobban teljesítő cégek 43 százalékában ilyen menedzserek dolgoznak, a tradicionalista marketingvezetők csak 25 százalékban képviseltetik magukat a legjobban húzó vállalatokban.

A kutatás azt is megvizsgálta, milyen befolyással rendelkeznek a marketingvezetők a szervezeten belül, és kiderült, hogy egyre többen és gyakrabban kérik ki a véleményüket stratégiai ügyekben. A vezérigazgatók 63 százaléka marketingmenedzserét is bevonja a vállalat üzleti stratégiájának megtervezésébe; a vezetői karból – a pénzügyi vezető után rögtön – ő a második a bizalom körében. A marketingeseknek, a vezérigazgató mellett, éppen a pénzügyesekkel a legszorosabb a kapcsolatuk, ami a cég számára is gyümölcsöző: ahol az együttműködésük olajozott, ott 76 százalékkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy több bevétel és nyereség keletkezik a vállalatnál.

Mobilra optimalizálni: miért, hogyan és kinek jó?
A rohamosan terjedő okostelefonok korában alapvető elvárásnak számít, hogy a céges weboldalak, vagy webáruházak mobileszközökről is élvezhetőek legyenek. Az optimalizálás hogyanja és mikéntje a cégvezetők számára sok esetben ismeretlen terület, ezért a leggyakrabban felmerülő kérdésekre most választ kaphat szakértőnktől, Bátky Zoltántól.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo