A trafikosok szívhatják a fogukat az onlinekassza miatt

Várhatóan tovább csúszik az országban működő mintegy 300 ezer pénztárgép kötelező cseréje, mivel a már többször módosított határidő sem tűnik tarthatónak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatallal összeköthető berendezések mintadarabjainak engedélyeztetése ugyanis még csak nemrég kezdődött el, így egyelőre nincs a piacon olyan engedélyezett pénztárgép, amely megfelel az új törvényi előírásoknak. A problémával leghamarabb a július elsejétől induló új nemzeti dohányboltok üzemeltetői szembesülnek, akiknek ráadásul nem csak az adóhatóság felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. irányába is.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A július elsejétől induló új trafikok üzemeltetői szembesülnek először azzal a problémával, hogy egyelőre még nincs a piacon olyan engedélyezett pénztárgép, amely az új hatósági előírásoknak megfelelően képes online adatkapcsolatra a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal. „A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalhoz nemrég több cég is beadta engedélykérelmét a saját pénztárgépére vonatkozóan, de az engedélyeztetési folyamat és maga a gyártás is időigényes, miközben a július elsején startoló nemzeti dohányboltok üzemeltetőit sürgeti leginkább az idő” – magyarázza Tóth Csaba András, a pénztárgép forgalmazással foglalkozó Timing In Central Europe Kft. ügyvezető igazgatója.

Július elsején nyílnak a nemzeti trafikok - de lesz-e bennük kassza? - Kép: MTI, Fotó: Mohai Balázs

A trafikosoknak ugyanis nem csak a NAV felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem egy másfajta – szintén elektronikus – adatszolgáltatási kötelezettséget kell teljesíteniük a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. felé is. A koncessziós kiírás szerint olyan pénztárgéprendszert kell üzemeltetniük, amely napi készletnyilvántartást vezet és alkalmas arra, hogy a forgalmi adatokat online továbbítsa az NDN felé. „Így a trafikosoknak kell a leggyorsabban dönteniük, ráadásul egyáltalán nem mindegy, hogy milyen berendezést választanak, hiszen ha nem a jelenleg hatályos törvényeknek (dohány- és pénztárgéptörvény) megfelelő megoldást választják, akkor még az év során több százezer forintos többletberuházásra kényszerülhetnek” – fejti ki Tóth Csaba András. (Az első nemzeti trafikok július elsején nyithatnak. A témáról itt olvashat bővebben.)

A három lehetőség

Az induló trafikosok számára látszólag számos különböző – ugyanakkor gyakran csak félmegoldást jelentő vagy éppen félrevezető – lehetőség kínálkozik a törvényi előírásoknak megfelelő pénztárgép-rendszer kialakítására, ám valójában csak három megoldás közül választhatnak. A legolcsóbb lehetőség az, ha vásárolnak egy „hagyományos” engedélyezett pénztárgépet és egy számítógépet, valamint internet-előfizetést és egy szoftvert, amely nyilvántartja az árukészletet és elvégzi az NDN Zrt. irányába kötelező adatszolgáltatást. Ez a verzió ugyan akár 300 ezer forintból megvásárolható nettó áron, ám csak ideiglenesen − július 1-jéig − használható, mivel utána le kell cserélni a pénztárgépet egy már úgynevezett AEE panelt (Adó Ellenőrzési Egység) tartalmazó, újonnan engedélyezett pénztárgépre.

Külföldön köröznek majd a kasszaadatok?
A hatályos szabályozás szerint külföldi mobilcégekkel lesznek kénytelenek szerződni a magyar kereskedők az online-kasszák szabályos használatának biztosításához. Ez sokba is kerülhet, mert a kereskedő fizeti az adatok bejuttatásának költségeit, a külföldi roaming pedig nem olcsó.
Még a piac jelenleg legmodernebb, legtöbbet tudó, 600 ezer forintnál kezdődő áru pénztárgépei is csak ideiglenes megoldást jelenthetnek, hiszen esetükben az év végéig további 200 ezer forintért le kell cserélni a „fekete dobozt” adóügyi egységre és meg kell vásárolni az új szoftvereket körülbelül 100 ezer forintért, addig viszont a NAV-hoz CD-n el kell juttatni a forgalmi adatokat. Így viszont már egymillió forintnál jár az összköltség.

A végső és teljes körű megoldásként több cég kínál − előrendelés mellett − engedélyezési folyamat alatt lévő, új „mindentudó” rendszereket, melyek 400 ezer forinttól érhetőek el, de az árak széles skálán mozognak − hangsúlyozza Tóth Csaba András. Ezek már tartalmazzák az adóügyi panelt is, korszerű érintőképernyős POS terminált, kiegészítve minden szükséges eszközzel és szoftverrel, amely a dohánybolt működéséhez szükséges. Vannak olyan konstrukciók is, amelyekben lízingelni is lehet az új pénztárgéprendszert, amelyhez internet-előfizetésre sincs feltétlenül szükség, mivel az benne van a szolgáltatás havidíjában. (Az online kasszák számos olyan tevékenységről árulkodnak majd, amelyről nem is gondolnánk, hogy gyanús lehet az adóhatóságnak.)

Korrupciógyanús a pályázat
A lakosság alapvetően elutasítja a Nemzeti Dohányboltok ötletét: amíg 18 százalék azok aránya, akik a kormányra bíznák ezt a döntést, addig a magyarok 56 százaléka nem ért egyet azzal, hogy a kormány döntse el, ki árusíthat dohányárut egy adott településen. Még a Fidesz-szavazók egyharmada is elutasítja, hogy az Orbán-kormány döntsön abban a kérdésben, hogy hol lehet cigarettát árulni – derül ki a Policy Solutions és a Mediánnal közös felmérésnek eredményei alapján.
A résztvevők relatív többsége, 43 százaléka gondolja úgy, hogy elsősorban a fideszes ismerősök kapták a dohányárusítási koncessziókat, míg a megkérdezettek 26 százaléka gondolja másképp. Még a kormánypárti szavazók közül is minden negyedik (24 százalék) korrupciógyanúsnak ítéli a pályázatot.
A megkérdezettek elsöprő többsége, 61 százaléka érvénytelenítené a kormány döntését, és továbbra is engedné a régi trafikoknak a dohányáru forgalmazását. Ez a kérdésre válaszolni tudók 76 százaléka. A megkérdezettek 19 százaléka hagyná meg a jelenlegi formájában a döntést.
Nem lesz sikertörténet a trafiktörvény

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló „trafiktörvény” alapján 2013. július 1-jétől kizárólag nemzeti dohányboltban árusítható dohánytermék, azonban a meglévő készleteket a többi kiskereskedelmi bolt július 16-ig forgalmazhatja. A dohányértékesítő helyek számát településenként, 2000 lakosonként kell meghatározni, ebből következően 6000-8000 koncessziónyertes lesz, akik 20 évre kapják meg az értékesítési jogot.

Ez azt jelenti, hogy az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi körülbelül 40-42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálja majd ki a vevőket, ami a korábbinál kockázatosabb helyzetbe hozza a dohány-nagykereskedőket – hívja fel a figyelmet az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmánya. (Arról nem is beszélve, hogy dohánybolt nélkül maradhat a fél ország.)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo