E-útdíj: Hiánycikk lesz a GPS

Mintegy 170 ezer fuvarozó törheti azon a fejét, milyen eszközzel teljesítse július 1-jétől az e-útdíj fizetési kötelezettségét. A lehetséges módozatok közül ugyanis az előre váltott viszonylatjegy a legkevésbé praktikus megoldás. Ha valaki úgy dönt, hogy GPS segítségével tesz eleget a rendeletnek, akkor lassan nem lesz könnyű hozzájutnia sem a beépíthető, sem a szivargyújtóról működő eszközhöz.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az e-útdíj technikai elemeinek elsõ kapuját építik a 49-es úton - Kép: MTI, Fotó: Balázs Attila

A fuvarozók szívesebben választanának fixen beépített GPS-nyomkövetőt a július 1-től bevezetett kötelezettség teljesítésére, ugyanis az útdíjfizetés szempontjából ez a legmegbízhatóbb megoldás. Ez garantálja az energiaellátás megbízhatóságát, és a használatával már flottakövetési szolgáltatások is elérhetővé válnak. Miután beszerelték, nem lehet eltávolítani, észleli és riasztást ad a központnak, ha szabotázst kísérel meg valaki. Probléma lehet azonban, hogy a beszerelés csak szakszervizben történhet, és a hátralévő rövid idő miatt már valószínűleg nem lesz idő ekkora mennyiség beépítésére.

Szász János a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi vezetője szerint a mobil, szivargyújtóról üzemelő eszközök éppen emiatt könnyebben beszerezhetők és üzembe helyezhetők. A fuvarozók szerint azonban a hordozható egységeknél jelentősek a biztonsági kockázatok. A belföldi fuvarokon dolgozó gépkocsiparkban szép számmal vannak idős járművek, amelyekben akár menet közben is meghibásodhat a szivargyújtó – mutatott rá Szász János.

A vállalkozó ráadásul jelentős büntetésre számíthat, ha a sofőr elfelejti bedugni a díjfizetésre szolgáló eszköz csatlakozóját, vagy szándékosan próbál trükközni az útdíjjal és megkockáztatja, hogy néhány szakaszon nem használja. A lopás veszélyének is ki van téve a mobil eszköz, ráadásul ilyen esetben nemcsak újat kell venni, de azt megint regisztrálni is kell az Állami Autópálya Kezelő rendszerében – tette hozzá a szakértő.

Szász János szerint a fentiek miatt sokan gondolkodnak inkább a beépített rendszer beszereltetésén. Az útdíjfizetésre szolgáló egységre ugyanis pluszszolgáltatásként flottakövetést is kérhet a vállalkozó, márpedig több megbízónak végzett szállítás, terítés esetén csak ennek segítségével tudja egyszerűen kiszámítani, melyiken mennyi útdíjat érvényesítsen. Nem mellesleg a flottakövetési szolgáltatóknak a beépített egységekről van több üzemeltetési, illetve szerviztapasztalata.

Nem terveztek a cégek az útdíjjal
A cégek háromnegyede nem számolt az idei költségek tervezésekor az útdíj bevezetésével, közel felük pedig nem tartja elfogadhatónak az ebből adódó áremelkedést, bár a logisztikai szolgáltatóknak ez drasztikusan megnövekedett pluszköltséget is jelenthet – többek között ez is kiderült a trans-o-flex Hungary Kft. megbízásából az Ipsos által készített kutatásból. A 300 Magyarországon működő vállalat megkérdezésén alapuló felmérés arra is rámutatott, hogy az online vásárlások térnyerése jelentősen átformálhatja a piacot, szereplőit új megoldások bevezetésére késztetheti.
A megfelelő fizetési mód és a hozzá tartozó elektronikai rendszer kiválasztásában segíthetnek a nemzetközi példák is. Németországban a toll collect nevű fizetési rendszer működik a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú járművek esetében. Az elektronikus fizetéshez szükséges, úgynevezett OBU-eszközt (on the board unit) a járműbe telepítik és csak szakszerviz építheti be. Ezen kívül ott is lehetséges a kézi könyvelés, amit a kijelölt terminálokon személyesen, vagy az interneten lehet megtenni.

Szlovákiában 2010-ben indult a kilométer alapú útdíjfizetési rendszer. Ott használható beépített GPS-egység, és szivargyújtós egyaránt. Tapasztalatok szerint a fixen telepített megbízhatóbb, többet is adtak el belőle, mint a mobilból. Szomszédainknál ráadásul lehetőség van utólagos díjfizetésre, ahhoz viszont csak a beépített eszköz adatait fogadják el hitelesnek. (Hazánkban a rendszer indulásakor még nem lesz utólagos fizetési mód.)

Fizetési módok
A 3,5 tonnánál nagyobb összsúlyú járműveket üzemeltetők az útdíjat kétfajta módon fizethetik ki. Akik semmiféle eszközt nem szereztek be, azok július elsejétől előre megváltható szakaszjeggyel közlekedhetnek. Ez a legkörülményesebb és a legkötöttebb fizetési forma. Ennél jobb megoldás, ha a meglévő, vagy ezután kialakítandó flottakövető rendszereket összehangolják az ÁAK hálózatával, és a jeladó adatai alapján teljesítik a fizetési kötelezettséget. Ez a jegyes rendszerhez képest rugalmasabb, az útvonal – útlezárás, forgalmi dugó, egyéb ok miatt – menet közben módosítható. Csak annyi útszakasz után kell fizetni, amennyit valóban megtett a teherautó.
A 3,5 tonnánál nagyobb összsúlyú járműveket üzemeltetők az útdíjat kétfajta módon fizethetik ki. Akik semmiféle eszközt nem szereztek be, azok július elsejétől előre megváltható szakaszjeggyel közlekedhetnek. Ez a legkörülményesebb és a legkötöttebb fizetési forma. Ennél jobb megoldás, ha a meglévő, vagy ezután kialakítandó flottakövető rendszereket összehangolják az ÁAK hálózatával, és a jeladó adatai alapján teljesítik a fizetési kötelezettséget.

A rendszer úgy működik, hogy az Állami Autópálya Kezelő szerződést köt a nyomkövető társaságokkal, amelyek a technikai hátteret, adatszolgáltatást adják az útdíjfizetéshez. A fuvarozók a beépített nyomkövető rendszer információi alapján számolnak el.

Az e-útdíj rendeletről

Az országgyűlés június 4-én fogadta el a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt a közúti teherfuvarozók számára. A díjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és a főutakon július elsejétől. Ezzel párhuzamosan a kormány több mint tízmilliárd forintos kompenzációs csomagot is ígér a fuvarozóknak, de döntés még nincs.

Az útdíjjal kapcsolatban is csak végrehajtási rendelettervezet létezik. Ez alapján a tengelyszámtól függően a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti díja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső, J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz. Főúton járműkategóriánként 21,23 forint, 36,75 forint, 67,60 forint a díj. Az útdíjat a jármű környezetvédelmi kategóriába sorolása is módosítja. A legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműnél a legmagasabb a szorzó, 1,2, a legalacsonyabb szorzó értéke 0,8.

Ennyit ad vissza a kormány az útdíjból
Csökkenő a gépjárműadó, visszatérítés az iparűzési adóból, kedvezményes forgóeszközhitel – ezek azok az elemek, amellyel a kormány az e-útdíj bevezetését kompenzálja a magánfuvarozóknál a versenyképesség javítása érdekében.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo