Eltűnő céges bankszámlák

Lassan, de biztosan csökken Magyarországon az egy cégre jutó banki kapcsolatok száma, és a csökkenés a legnagyobb vállalatok körében érezhető leginkább – derül ki az Opten kutatásából. A jelenség mögött éppúgy állhat a válság, a vállalkozások és a pénzintézetek konszolidációja, vagy a hitelezés visszaesése, mint a bankok termékkapcsolási gyakorlata. Változást a hitelezés felfutása hozhat.

Kép:Fotolia

Nehéz éveken van túl a hazai bankrendszer, és a gazdasági társaságok működésének jogi környezete is sokat változott. A legzivatarosabb éveket a pénzintézeti szféra és vállalkozások is maguk mögött tudják, de úgy tűnik, ezalatt a cégek bankválasztási szokásai is komoly változásokon mentek át. „A legszembetűnőbb fejlemény, hogy az egy társaságra jutó bankkapcsolatok száma szinte minden vállalati méretkategóriában csökkent – mondta Pertics Richárd, az Opten céginformációs szolgáltató igazgatója, hozzátéve, hogy csökkenés nem drámai, de már maga a csökkenő trend is komoly kérdéseket vet fel.

„Egy fejlődő gazdaságban a gazdasági társaságok banki termékpenetrációja elméletileg növekedő pályán mozog, mivel nő a hitelezés, és megindul a banki verseny az ügyfelekért, ami erőteljes termékfejlesztésben is megnyilvánul” – vélekedett a szakember. Mivel a hazai bankrendszer sokszereplős, és viszonylag fejlett, a növekedő termékhasználat a bankkapcsolatok számának emelkedését hozhatná, de a cégbíróság által közzétett bankszámlaszámok nem ezt mutatja.

Kevesebb bank=kevesebb bankszámla

A hazai vállalkozások átlagos bankkapcsolatainak száma ugyanis alig haladja meg az 1-et, de még az 1 milliárd forint feletti szegmensben is csak 2 körül mozog az átlag, és ezek az arányok az elmúlt években még csökkentek is. Pertics Richárd szerint a jelenség mögött három fő tényező állhat. Az első viszonylag prózai: az elmúlt évek bankbezárásai, és –csődjei következtében csökkent a választható bankok száma. Hiba lenne azonban tisztán ezzel magyarázni a jelenséget, hiszen a bankpiac főszereplői jellemzően megmaradtak, és változatlanul működnek. Ugyancsak fontos tényező a hitelezés visszaesése. Magyarországon a vállalati hitelezés volumene 2015-ben is csökkent, csakúgy, mint a projekthitelek száma és értéke és mindkettő jócskán elmarad még a 2008-as utolsó békeév értékeitől. Ennek következtében a kifutó hitelügyletek száma meghaladja az újakét, ami miatt sok bankkapcsolat szűnhet meg ezekben ez években.

A Piac & Profit és a Bankráció közös kalkulátorával saját cége számára is könnyedén áttekintheti az ajánlatokat.

Hol bankolnak a magyar cégek?
A magyar vállalkozások több mint 200 pénzintézetnél vezetik számláikat, azonban 1000 feletti céges ügyfélszámmal mindössze 37 rendelkezik. A 15 legnagyobb pénzintézetnél összpontosul a vállalati partnerek csaknem 84 százaléka.
„Kevésbé triviális, de biztosan létező ok a pénzintézetek termékkapcsolási gyakorlata, amivel igyekeznek az ügyfeleket magukhoz kötni” – mondta a szakember. A kedvezőbb számlavezetési kondíciókat a pénzintézetek is feltételekhez kötik, sokszor ez a feltétel a bank más termékeinek igénybevétele.  Tipikusan ilyen eljárás, amikor a kedvező hitelkondíció feltétele a bankszámlaforgalom adott bankban történő lebonyolítása. Ez irányú törekvés szintén indukálhatja a bankkapcsolatok számának csökkenését.

Kisebb-nagyobb átrendeződés folyamatosan zajlik a bankok között, a jelenlegi állapot szerint a cégkapcsolatok számát tekintve az OTP, a K&H és a Budapest Bank áll az élen. A bankkapcsolatok számából ugyanakkor állományi adatokra, a pénzügyi műveletek számára, vagyis a banki eredményekre nem lehet következtetni, részben azért, mert egy cég több bankban is vezethet számlát. „Sokat elárul ugyanakkor a bankok céges portfóliójáról, hogy ha kizárólag az egy milliárd forintnál nagyobb árbevételt elérő társaságok számlavezető bankjait nézzük, akkor változik az élmezőnyben már K&H, Unicredit, OTP az első három sorrendje, és szorosan ott van mögöttük az MKB és a Raiffeisen is” – hívta fel a figyelmet Pertics Richárd.

A céges bankkapcsolatok számának növekedése nemcsak a gazdaság fejlődésétől függ, hanem attól is, hogy mennyire szofisztikált a pénzügyi termékek piaca. Ebből a szempontból jó jelnek tűnk, hogy a cégjegyzéki adatok szerint növekszik a pénzintézetek által a hitelezett cégek üzletrészein alapított jelzálogjogok száma. A bővülés üteme kicsi, de egy zsugorodó piacon már az is örömre ad okot, ha egy viszonylag szofisztikált (cégértékelést igénylő) hitelezési mód növekedést tud felmutatni. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a cégstruktúra javul, a hitelképes ügyfelekért folytatott verseny pedig nő.

Mennyibe kerül a bankolás egy kezdő vállalkozásnak?
Egy kezdő vállalkozásra jellemző forgalmi adatokkal számolva évente akár 9 ezer forintból is ki lehet hozni az átutalásokért és egyéb banki szolgáltatásokért fizetett díjakat. Ám ha nem vagyunk elég körültekintőek, akkor ennek a háromszorosába is kerülhet ugyanez, hiszen egy rosszul kiválasztott számla költsége évente 30 ezer forint is lehet. Megmutatjuk, hogy egy kezdő vállalkozás számára mely számlacsomagok lehetnek a legkedvezőbbek.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo