Hogy lesz egy jó döntésből tényleges cselekvés?

A két legrosszabb dolog, ami történhet, hogy egy, a meetingen megszületett jó döntést nem hajtanak végre, vagy egy rossz döntést végrehajtanak. Tehát az a cél, hogy jó minőségű döntés szülessen és azt hatékonyan végrehajtsák.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: PP/Förster Tamás

A meeting (értekezlet) a legtöbb helyen szükséges rossz. Sokan azt gondolják, hogy nem lehet elkerülni, és kevesen tudják, mit lehetne tenni annak érdekében, hogy hasznos, előremutató, konstruktív munka legyen. Sorozatunk célja szakértőnk, Beck György segítségével azoknak a meetingszabályoknak a rendszerbe foglalása, amelyekkel eredményesebbé és nem utolsósorban rövidebbé lehetne tenni a tanácskozást.

5. A döntések végrehajtása

A cél az, hogy a jó minőségű döntéseket a szervezet bevezesse, megvalósítsa, végrehajtsa. A végrehajtást az garantálja, hogy a különböző gondolkodású emberek a szervezetben betöltött szerepük szerint képviseljék az alábbi három funkciót:

Döntéshozók: Kell lennie valaki(k)nek, aki(k) a megszületendő döntésre rábólinthat(nak), azaz joguk van igent mondani. Szervezete válogatja, hogy kinek van joga azt mondani (vagy ki vállalja be): „Rendben, csináljuk!” Ha valamiért ilyen nincsen a csoportban, akkor a döntés addig nem döntés, amíg a jóváhagyást meg nem szerezték hozzá (vagy úgy nem döntenek, hogy nem várnak, hanem bevállalják a cselekvést, „mert nem érnek rá a döntésre várni”).

Szakértők: Ők azok, akik szakmai szempontból legjobban értenek a témához. Az ő szempontjuk, hogy a lehető legjobb döntés szülessen, függetlenül a belső politikai viszonyoktól. Fontos, hogy szakértelmük érvényesüljön, mert vagy félszívvel vagy egyáltalán nem fognak egy döntést végrehajtani, ha szakmailag nem értenek egyet vele.

Végrehajtók: Azok, akiknek végre kell hajtani vagy hajtatni a döntéseket. Hiába jó a döntés, hiába van jóváhagyva, ha nincs, aki végrehajtsa. Ideális állapot, ha nemcsak a végrehajtók főnöke, hanem maga a végrehajtást végző személy is véleményt nyilváníthat. Tehát ahhoz, hogy egy döntés végrehajtásában biztosak lehessünk, szükség van a „Pista bácsira”, akinek végül meg kell nyomnia a gombot.

A résztvevők körének kialakításakor érdemes figyelemmel lenni a fentiekre. Kicsit bonyolultnak tűnhet a résztvevők kiválasztása, ami leegyszerűsíthető: az értekezletet összehívó kérdezze meg magától: ki az, akinek tényleg ott kell lennie? A fenti szempontok inkább igazolásként használhatók, hogy jól gondoltuk-e?

Ha pl. egy termelő üzem fűtési rendszerének átalakításáról van szó, akkor a másik üzem vezetőjének csak akkor kell ott lennie, ha a születendő döntés valamilyen módon befolyásolja az ő tevékenységét.

17. A döntéshozatal folyamatának követése Mielőtt a megoldásról kezdene beszélni a csapat, először egyértelművé kell tenni, hogy mi a probléma, azaz meg kell egyezni a probléma értelmezésében, az okok és okozatok megkülönböztetésében. Ezután jön el az ideje a megoldási javaslatok kidolgozásának. A különböző gondolkodású emberek különböző sebességgel és irányba mennének, ha nem tartja össze őket ez a szabály.
18. A hallgatás nem beleegyezés. Mindenkinek egyértelműen ki kell fejeznie véleményét a témával kapcsolatban. Az egyetértését is. Fölösleges félreértések táptalaja, ha kimondatlanul elfogadjuk, hogy a „hallgatás beleegyezés”. Nagyobb az esélye, hogy azok hallgatnak, akik nem értenek egyet (és nem is fognak a döntés szerint cselekedni).
  A konfliktusok jelzése egyrészt feltételezi a megfelelő bizalmi szintet, ugyanakkor hosszú távon építi is azt. Nem elfogadható, hogy olyan konfliktus maradjon a résztvevők között, ami a későbbi közös munkát akadályozza.
19. Akcióterv a meeting végén Az értekezlet céljától függően ez különböző tartalmú lehet:–  Információmegosztó értekezleten valamilyen emlékeztető készítése célszerű. – Döntéshozó értekezleten a döntést és a végrehajtás feltételrendszerét (ki, mikorra, mit csinál?) rögzítsük. A technológia különböző lehet: Írásos emlékeztető, email, közös meghajtón egy hely, ahol az emlékeztetők vannak, stb. Ami nem változhat: valaki, valamilyen módon elkötelezettséget vállal a tájékoztatásért vagy a döntések végrehajtásáért.
Beck György www.emberekkel-suttogo.hu

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo