Így lehet egy A4-es oldallal meggyőzni a befektetőt

A tőkebefektetőket nem több száz oldalas üzleti tervekkel lehet elcsábítani, legelőször egy rövid, legfeljebb egyoldalas összefoglalót készítsünk, hogy felkeltsük a figyelmüket. A Széchenyi Tőkealap segítségével megmutatjuk, mi az, aminek mindenképpen szerepelnie kell ebben!

Egy tőkebefektető az élete során rengeteg startup- és projektötlettel találkozik, ígéretesekkel és felejthetőkkel egyaránt. Első találkozása az ötlettel jellemzően egy személyes pitchelés, azaz az ötlet rövid, lényegre törő bemutatása, illetve annak kvázi írásos formája, egy one-pager (egyoldalas). Erre az első tárgyalásokat megelőző bemutatkozásra azért van szükség, hogy a tőkebefektető egyáltalán fel tudja mérni, hogy a projekt illeszkedik-e befektetési politikájába, illetve hogy ő is felkészülhessen a személyes találkozóra. Emellett a one-pager az első lehetőség, hogy a vállalkozó felkeltse a másik fél kíváncsiságát – hívta fel a figyelmet a Széchenyi Tőkealapkezelő blogjának bejegyzése.

Körülbelül úgy kell ezt elképzelni, mint egy jól megszerkesztett CV-t, amely felkelti a HR-es figyelmét a munkakereső iránt. Az ott leírtak még nem jelentik azt, hogy a jelentkezőnek nyert ügye van, de ha kellően talpraesett, és meggyőzően adja elő képességeit, akár hosszú távú együttműködéssé is alakulhat a dolog. Persze itt nem elég az, hogy a vállalkozásban meglegyenek a képességek, olyan üzleti tervet, üzleti modellt is fel kell mutatnia, amely meggyőzi a befektetőt a projekt életképességéről, a cég növekedési lehetőségeiről. A hasonlatunknál maradva a munkakereső a CV mellett már konkrét javaslatokkal, megoldásokkal jelentkezik a leendő munkaadójánál.

Kép: Freestock

Nem lehet hosszabb

A one-pagernek nincs egyetlen elfogadott formája. A dokumentum neve nem véletlenül „egyoldalas”, az üzleti elképzelést be kell tudni mutatni egyetlen oldalon. Miután a vállalkozó jelentkezett a one-pagerrel, pozitív visszajelzés esetén annak részleteit később, a tárgyalások során mutathatja be és egyeztetheti a befektetővel.

A one-pagerben a befektetők alapvetően arra kíváncsiak, hogy mit kell tudni a szóban forgó termékről vagy szolgáltatásról és az üzleti elképzelésről. Szeretnék megismerni a cég által meghatározott piacot és versenytársakat, hogy milyen üzleti modellel kíván árbevételt generálni, hogyan kíván növekedni, illetve hogy milyen célokat tűz ki a vállalkozás a következő öt évre.

2020-ig kiszáll a cégek többségéből az SZTA
A Széchenyi Tőkebefektetési Alap (SZTA) várhatóan 2018 és 2020 között fog kilépni portfóliócégeinek többségéből, miután jellemzően 3–7 éves befektetési időszakban tőkével, valamint szakmailag támogatta a cégek fejlődését, bővülését. Az üzleti tevékenységét 2011-ben elindító kockázati tőkealap tevékenysége 2014 és 2016 között volt a legaktívabb, ekkor két és fél év alatt több mint 60 befektetést hajtott végre.
Fontos kérdés továbbá a szükséges forrás mértéke, felhasználásának célja és időtávja, valamint a tervezett exitstratégia. Emellett be kell mutatni a befektetést megelőző tulajdonosi struktúrát, illetve az ő részvételüket, szerepüket a társaság működésében. Mivel az ötlet nem sokat ér az azt megvalósító emberek nélkül, a tulajdonosokról és a csapatról is szeretnének többet megtudni.

Hasznos tippek a megfelelő one-pager elkészítéséhez

Gyakorlatilag az üzleti elképzelés egyoldalas összefoglalójáról van szó. Kerülni kell a szöveg termékbemutató jellegét, ugyanis az nem a célközönségnek készül. A tőkebefektető minden esetben a befektetés szempontjából releváns üzleti paraméterekre kíváncsi. Ha a vállalkozás nem dolgozott ki valamennyi kérdésre választ, azt még a kapcsolatfelvétel előtt érdemes végiggondolni. Egy jól összerakott one-pager céltudatos vállalkozást sejtet.

A tartalom minden esetben legyen tömör és lényegre törő. Érdemes kerülni az általánosságokat és a hosszú leírásokat. Mi is tudjuk, hogy nem minden esetben tartható az egyoldalas korlát, de legfeljebb két-három oldalban meg kell tudni fogalmazni azt, amit a vállalkozás korábban már nagyon részletesen végiggondolt. Az anyag készülhet magyar és angol nyelven is, azonban érdemes szem előtt tartani, hogy a hazai cégportfóliót építő SZTA-nál a munkanyelv alapvetően magyar. Természetesen lehetőség van további csatolmányok (pl. plusz adatsorok, terméket magyarázó dokumentumok, divatipari cégeknél lookbookok) megküldésére is.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo