Kalandok és tanulságok kezdő vállalkozóknak

Egy induló vállalkozás esetében kétségtelenül fontos probléma a logó és az arculat kialakítása. Mindenkinek vannak elképzelései, mindenki a legjobbat akarja - csak sajnos sokszor nem ugyanazt. Dönteni nehéz, a munkát végző szakemberrel kommunikálni még inkább. Gyakorlati tapasztalatok és tanulságok a logó tervezés kapcsán egy valós példán keresztül.

Minden vállalkozó emlékszik arra a felemelő érzésre, amikor hosszas gondolkodás után régen dédelgetett tervei megvalósulni látszanak. Az első biztos bizonyítéka ennek, mikor születendő vállalkozásunknak megtaláljuk a hozzáillő nevét. Ha már nevén nevezzük az addig csak fejben kavargó gondolat együttest, akkor hirtelen elkezd létezni, aztán sorjázik a többi feladat, logó, arculattervezés és weboldal. (Persze erre nem csak induló vállalkozások esetében lehet szükség. Egy idő után a rebrandig, vagyis a márka felfrissítése is felmerül igényként.)

Természetesen mindenki megpróbálja a legtöbbet kihozni a lehetőségekből, ilyenkor az ember még joggal maximalista, hiszen még semmi nincs elrontva. A fontossági sorrendben egyből előtérbe kerül az arculattervezés, hiszen ami létezik és neve van, annak arca is van (jobb esetben itt nem kell 9 hónapot várni rá, mint egy bébi kapcsán). Az ember felkeresi a környezetében az összes kapcsolódó akárkit, akinek valami halvány köze lehet a grafikus szakmához. Ilyenek az ismerősök ismerőseinek az ismerősei. Mégse kéne vadidegenre bízni…

Hát így kötött ki Éva is A grafikusunknál. A kálvária akkor kezdődött mikor üzlettársának, Heninek, konkrét elképzelései támadtak a logó kapcsán, így ennek megtervezésének lebonyolítását egy az egyben rábízta.

Kép:Fotolia

Mitől jó egy cégnév?
Sok vállalkozó nagy lendülettel indul neki a cégalapításnak, de a cégnév választásnál sokan visszapattannak, mert kedvüket szegi a döntés gyötrő dilemmája. Miért olyan nehéz eldönteni, melyik név lehet a befutó? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a cégnév választásnál? A Piac&Profit szakértője segít!
Kezdő vállalkozók, első (bal)lépései

Heni munkába lendült, jöttek is a jobbnál jobb tervek. Éva szempontjai relatív ésszerűek voltak: az esztétikán túl, csak az számított, hogy ellássa funkcióját a logó. Azaz megfelelő távolságból is jól olvasható legyen, ne olvadjon a háttérbe, karakteres legyen.

A tartalmi rész is kézenfekvő volt: ne legyen félreérthető üzenete a logónak és a névnek. Az egyértelmű, egyszerű üzenet hatalmas kincs – ugyanakkor pont akkora kreatív feladat is.

Pár gyors levélváltás után megszületett az Igazi Ötlet. Kis levélkék, amik körbefutják a feliratot. A növény amolyan indaszerű, mely egyszerre, természet közeli  és utal a mozgásra, hisz kúszónövény jellegre hajaz – tehát a példabeli cégünkhöz tökéletesen passzol.

Beindulhatott volna a gépezet,és megindulhatott a weboldal tervezés, nyomdai anyagok leadása és az izgalom hogy az elkészült produktumra ki és hogyan reagál. Bár Éva nem tervezte, hogy ezzel több időt töltenek, az üzlettársa mégsem találta az elképzelésének megfelelő árnyalatot, ezért még eltelt egy hét, hogy a világoskék 6 árnyalata közül döntés szülessen.

Túlduzzasztott probléma

Ez az árnyalatok közti differenciálás, és a szimpla döntésképtelenség  olyan szintű napi problémává nőtte ki magát, amiből baráti körben hatalmas poénáradat sőt lavina indult. Aztán másfél hét után egyik reggel Éva úgy ébredt, hogy elfogyott a türelme. Elhatároztam ennek a „kék 50 árnyalata” sztorinak pontot tesz a végére. Már rég nem a grafikussal volt a probléma, az üzlettársak közti első súrlódás kezdett konfliktussá dagadni.

Az üzlettársat azonnali döntés elé állította. Vége lett annak az őrületnek, ami tulajdonképpen a logón belül 5 darab pöttyre, illetve annak világoskék színére vonatkozott. Az üzlettársak közti probléma ezen a ponton megoldódott

Hogyan válasszunk logót?
Egy pipa, egy M, egy alma, és mindenki tudja, hogy miről van szó. Néhány logó olyan ütős, hogy szavakra sincs szükség ahhoz, hogy felismerjük a márkát, amit képvisel. Sőt, egy jól kiválasztott jelkép még a kereskedelemben oly sok fejtörést okozó, nemzetek közötti kulturális határokat is könnyedén átlépi. Hogyan képesek ezek az egyszerű, triviális grafikák szert tenni a világhírnévre, olyannyira, hogy néhány közülük ma már ikonná vált? Úgy, hogy valójában sem nem egyszerűek, sem nem triviálisak. Itt adunk  segítséget a választáshoz.
Aztán a grafikus vesztette el a fonalat

Éva írt a grafikusnak instrukciókat, majd a grafikus visszaküldött egy általunk nem választott színt, ami újraszakította az éppen gyógyulni vágyó sebeket. Kiderült végül, hogy a grafikus weboldalhoz igazította a színeket (ami meghatározó volt). Meg kell adni, ez jogos felvetés, a szakember a számára nem értelmezhető levélből egy neki logikus megoldást vezetett le. De vállalkozóink mégsem ezt akarták.  Így Éva megkérte, a választott verzióban is küldje el nekik a logót, mert nyomtatásban azt szeretnénk használni. Erre elindult egy hosszas levelezés arról, ki milyen színkódot használ és ki mennyire gyengeelméjű.

A szakítás

Éva azt állítja a kiválasztott színnek színét nem látta azóta sem. Gondolta, személyesen beszél a grafikussal, az segít, mert nem értette hol a hiba. Hosszan magyarázta, érvelt, hogy miért is van szükségük erre a színre, majd mellékelten kivágta és elküldte félreértés elkerülése végett a vágyott logót. Majd ha már úgyis beszéltek kért tőle egy olyan verziót, amit webes felületen profilképként lehet használni. Ezt a grafikus Éva állítása szerint nem értette, végül addig jutottak, hogy arra kérték, töltsön ki egy négyzetet a cég logójával. Erre öt nap után érkezett válasz, mindössze pár kioktató sor arról, hogyan kell FB profilképet készíteni, majd egy link, egy ugyanerről szóló részletes leírásról. Csúcspontként pedig mellékelve a vállalkozó által elküldött logó, egy négyzet margójára vágva.

Közben Éva is elvesztette a türelmét és megkérte a 4 éves gyerekét, írjon egy négyzetbe betűket. A kislány 1 percen belül abszolválta a négyzet kitöltésére vonatkozó kérést. Ezt egy visszafogott, de kissé cinikus levélváltás követte a grafikussal, aki többé nem jelentkezett a lányoknál.

Ismerős a sztori? Akkor lássunk néhány tippet, ami nem csak ebben a konkrét helyzetben, de sok hasonló esetben is mindenki életét megkönnyíthetné.

  1. Szabjon határidőt! Minden feladat hatékony elvégzéséhez szükség van rá! Sok esetben pedig nem is csak a megbízott alvállalkozóval szemben hasznos, hanem önmagunk miatt is. Így mi sem szentelünk több időt valamire, mint amennyit előzetesen átgondolva hatékonynak és elégségesnek minősítettünk.
  2. Fogalmazzon pontosan! Soha ne írjon általános levelet és hozzávetőleges instrukciókat, mert ezzel teret ad annak, hogy a másik egészen másképp értelmezi a mondottakat. Konkrét feladatokat, elvárásokat fogalmazzon meg.
  3. Profi szakembert profin kell keresni! Ne csak ismerősökön keresztül keressen szolgáltatót, alvállalkozót!  Kérjen referencia munkákat és akár a korábbi másoknak már elkészített munkák alapján alkosson véleményt. Fontos, hogy ha ilyen kulcsfontosságú feladatról van szó, ami hosszabb távon is meghatározza a cég életét, semmiképpen ne csak ár alapján döntsünk! Az olcsó a végén mindig drágább lesz, mintha egyszer kifizette volna azt a pénzt, amit egy szakember elkér a munkájáért.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo