Nem lenne ördöngösség az Ubert is megadóztatni

A közösségi gazdaság szereplőinek elszámoltatása technikailag könnyen megoldható lenne. A hatóság akár minden fizetésnél automatikusan, tranzakciós díj levonása nélkül megkaphatná az adóelőleget – hívta fel a figyelmet a Barion az Uber körül kialakult vita kapcsán.

Kép: Freedigitalphotos/iosphere

A közösségi szolgáltatások egyik fő kritikája, hogy a szolgáltatást nyújtók adózása a hatóság számára nem átlátható, így felmerül az adóelkerülés gyanúja. Bíró Tamás, a Barion Payment Zrt. egyik alapítója szerint igaz, hogy a technológiai fejlődéssel rengeteg megválaszolandó kérdés jár együtt, de a közösségi gazdaságot hajtó vállalkozások átlátható elszámoltatására éppen az innovatív pénzügyi start-upok tudnak választ adni. Az Európai Unió a fizetéseket is az egyszerűség és olcsóság felé tereli, így például az E-pénz Direktívájának értelmében a pénz lemorzsolódása nélkül, nagy tömegben is végrehajthatóak a kis összegű tranzakciók, ami a hagyományos banki rendszerben nem lenne gazdaságos.

Oszd meg és uralkodj!
A közösségi hálóknak köszönhetően mára bármit bárkivel megoszthatunk a világon. Ez egyrészt a túlfogyasztás korszakának végét jelentheti, sokak számára viszont a túlélés eszköze lehet. A megosztás gazdasága megváltoztathatja a világot.
Így a szolgáltatást igénybe vevő vásárló közvetlenül annak a személynek fizet, aki a szolgáltatást nyújtotta. A fizetést lebonyolító pénzügyi szolgáltató a bankkártyáról vagy prepaid egyenlegről kifizetett pénzt a szolgáltatás nyújtóinak (mert több is lehet) jóváírja, majd a jóváírt díjból kifizeti a szervezőt és ügynökeit megillető kis összegű jutalékokat.

Bíró szerint ebben a modellben az is kezelhető, hogy a szervező ügynökeihez hasonlóan az adóhatóság is azonnal megkapja az őt illető adóelőleget. Mivel az elektronikus fizetések esetében minden lépés egyértelműen dokumentált, az adóhatóság mindent nyomon tud követni, beleértve a szolgáltatást nyújtó sofőrök, őstermelők, háziasszonyok és amatőr séfek bankszámlájára kerülő bevételeket, valamint a szolgáltatást megszervező közösségi szereplők jutalékait. A technológia tehát rendelkezésre áll. Ha a hatóságok felveszik a tempót a startup cégekkel, akkor előírhatnak olyan szabályozást, mely transzparens fizetési megoldásokra épül.

Csakhogy mint az Uber és az AirBnb esete is megmutatta, hogy az állami szabályozók egyszerűen képtelenek lépést tartani ezeknek a cégeknek a megjelenésével, terjeszkedésével, üzleti modelljével, a dolgukat pedig külön nehezíti, hogy ezek a vállalatok nem rendelkeznek „megfogható” tulajdonnal, hiszen a világ legnagyobb taxi társaságának egyetlen autója sincs, a világ legnagyobb szálláshely szolgáltatója pedig egy hotellel sem rendelkezik. Nem véletlen, hogy a vállalatok a legnagyobb üzleti kockázatnak éppen egy ilyen, a semmiből előtűnő rivális megjelenését tekintik.

Tarol vagy letarol az Uber?
Látványos és érzelmektől fűtött demonstrációval tiltakoznak az Uber közösségi autómegosztó terjedése ellen a budapesti taxisok. A taxirendelet hatálya alatt működő fuvarozók az applikáció betiltását követelik. Testközelből láthatjuk, a közösségi gazdaság térnyerése éppúgy veszteseket is "termel", mint minden átalakulás.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo