Spórolós tippek a Fekete Péntekre

A kisvállalkozások nem tudnak akkora kedvezményekkel harcba szállni a vásárlók figyelméért a Fekete Pénteken, mint a nagyvállalatok. De nem is kell! Van pár tippünk, hogy az extra árak helyett mit kínálhat a vásárlási őrület napján.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

November utolsó péntekje - ebben az évben 25-e - a kereskedelem számára egyike az év legfontosabb napjainak, legalábbis pár éve. A "Fekete Péntek" a karácsonyi vásárlási szezon kezdete, az őrült akciók napja. A fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban. A kifejezés 1966-ban keletkezett, 2009-re használata általánossá vált. Sok kereskedő igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor de akár még korábban. Vannak nagyobb áruházláncok, melyek ezen a napon huszonnégy órában szolgálják ki a vásárlókat. Ami pedig ennél is fontosabb, szokássá vált, hogy a kereskedők rendkívül alacsony (akár önköltség alatti) árakat szabnak, amellyel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani.

Bár itthon hagyományosan Advent első vasárnapját szokás a karácsonyi szezon kezdetének tekinteni, a Fekete Péntek tavaly óta már biztosan a magyar kereskedők életének is része. Ötvenezer vásárló egy óra alatt, egymást taposó vevők a boltokban – ez volt a tavalyi, első igazi magyarországi Black Friday eredménye. Volt olyan webshop, amely két hónapi forgalmat bonyolított egy nap alatt.

A kontra
Nem meglepő, hogy ez a felgerjesztett vásárlási indulat sok emberből negatív érzelmeket vált ki. Az őrületes vásárlás ellentétezéseként minden évben a Fekete Péntekkel egy napon tartják a hivatalos, nemzetközi “Ne Vásárolj semmit” napot. Ez jelképes tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen.
Marketing szempontból biztosan megéri az árengedmény is, hiszen a felgerjesztett vásárlók jelentős része nem fog hozzájutni a nyomott áron kínált pár darabból egyhez sem. Jó eséllyel viszont annyira beleéli magát az adott termék megszerzésébe, hogy később, nyugalmasabb körülmények között, normál áron is megvásárolja majd. Az sem megvetendő a kereskedők szempontjából, hogy a Black Friday hetekkel előbbre hozza a karácsonyi bevásárlás megkezdését annál, ahogy az emberek azt maguktól tennék. Felmérések szerint ugyanis a vásárlók háromnegyede csak az utolsó pillanatban kezd hozzá általában az ajándékok beszerzésének.

Érdemes külön ötletekkel készülni, a kisvállalkozások számára azonban nagy számú komoly kedvezményt adni komoly terhet jelent. Ha úgy érezzük, hogy ezt nem vállalnák, akkor sem kell lemaradnunk a Black Friday-jel feltüzelt vásárlók hadáról.

Kép:Pexels

Kínáljunk extra szolgáltatást vagy szervizt

A vevők szeretik az alacsony árakat, de talán még ennél is jobban szeretik értékesnek és fontosnak érezni magukat. A kisvállalkozások nagy előnye, hogy képesek ezt a személyre szabott figyelmet adni minden vásárlónak. Adjunk ebben extrát! Kínáljunk kiterjesztett garanciát vagy ingyenes szaktanácsadást a Fekete Pénteken vásárlóknak, vagy ajánljunk ingyenes telepítést vagy hosszabb visszacserélési lehetőséget. De azzal is sokakat lenyűgözhetünk, ha minden megvásárolt termékhez ajándék díszcsomagolást adunk a Fekete Péntek alkalmából. Olyasmit, ami nem csökkenti a bevételeinket, viszont egyértelmű értéket jelent a vásárlónak.

Kínáljunk extra ajándékkártya lehetőségeket!

Az emberek egyre inkább szeretnek ajándékkártyát vásárolni másoknak, hiszen ez esetben szinte biztosra mehetnek, hogy örülni fog a megajándékozott. Helyezzük ezt a marketingünk középpontjába! Mondjuk azzal, hogy a Fekete Pénteken megvásárolt ajándékkártyák valamivel többet érnek, vagy esetleg kiegészítjük őket valamilyen látványos aprósággal, amitől még inkább „ajándék szerű”l esz a dolog. Egy kedves plüssállat a cégünk logójával, egy elegáns névjegykártyatartó, benne a megvásárolt kártyával épp megteszi.

Ha e felé tereljük a vásárlóinkat, megússzuk azt is, hogy hatalmas készleteket kelljen felhalmoznunk a Black Friday-re – ez a kisebb boltoknak komoly cash flow és raktár problémákat jelent – hiszen a beváltás csak karácsony után jön majd. Ráadásul, ha ügyesek vagyunk, mikor az ajándékkártyás vásárlók megjelennek, némi upsellingel még az egyébként gyatra januárt is megnyomhatjuk kissé az értékesítésben.

A kedvesség is bejön!
Kép:Pexels

Csapjunk le a sorban állókra!

A nagyáruházaknál komoly sorok alakulhatnak ki, amíg az emberek arra várnak, hogy bejuthassanak és elkölthessenek egy rakás pénzt az akciókban. Amíg ott várakoznak, éppen ráérnek – és nagyon ki vannak hegyezve a jó lehetőségekre. Szerelkezzünk fel egy nagy halom kedvezménykuponnal és osztogassuk el őket a sorban állóknak!  A tisztességes megoldás persze az, ha ezt az akció előtt azért egyeztetjük annak a boltnak a tulajdonosával is, akinek a vevőit épp levadásszuk, nehogy gond legyen belőle.

Kínáljunk pihenési lehetőséget!

Megszerezni a legjobb lehetőségeket sokak számára komoly stresszt jelent. Legyünk mi a nyugalom szigete a nagyáruházakkal szemben! Aki betér hozzánk az adott napon, kapjon ingyen kávét, teát vagy egy bögre forró csokoládét és egy szelet süteményt! A kedvességet megjegyzik az emberek és az sem rossz, ha a vásárlási dömping közben éppen mi vagyunk azok, akik emlékeztetik a rohanó tömegeket arra, hogy valójában miről is kéne szólnia a karácsonynak.

Ez csak a kezdet!
A Black Friday-el kezdődő ünnepi szezonban a legnagyobb hangsúlyt a karácsony kapja, de a céges kommunikációban az év vége nem csak a karácsonyról szól. A legtöbb figyelmet a karácsony után a Mikulás kapja, a kereskedők 29,6 százaléka külön kampánnyal kiemelten foglalkozik ezzel az ünneppel, majd a Black Friday, majd a Halloween. Hangsúlyos szerepet kap az Advent, a bronz, az ezüst és az aranyvasárnap is.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo