Útdíj: ha nem elég a KRESZ-módosítás, kitalálnak mást

Bár az e-útdíj bevezetésével egyidőben a nehéz tehergépkocsik mozgását jelentősen korlátozták a fő forgalmi útvonalakon kívül, egyes fuvarozókat ez nem akadályozott meg abban, hogy a kisebb utakra meneküljenek a magas költségek elől. A fejlesztési minisztérium ezért újabb módokat keres, hogy visszakényszerítse őket az útdíjköteles szakaszokra.

A fejlesztési minisztérium kész megvizsgálni a forgalom gyorsforgalmi és főutakra terelésének további lehetőségeit - írta szerdai számában a Napi Gazdaság. A lap szerint a fuvarozók sok esetben a kisebb utakra "menekülnek" a magas költségek elől, bár ezt a KRESZ - e-útdíj bevezetésével egyidejűleg hatályba lépett - módosítása szigorú keretek közé szorítja.

Július elsejétől fő szabály szerint a nehéz tehergépkocsik lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek. Kivételt elsősorban azok az esetek jelentenek, amikor a jármű áruszállítás, az áru fel- vagy lerakásának céljából, üzembentartója telephelyének vagy különleges felépítményű jármű esetén a felépítményével való munkavégzés helyszínének megközelítése érdekében használja a mellékutat.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) tájékoztatása szerint azonban nem tisztázott pontosan, mely utak minősülnek főutaknak. Igencsak nehezíti az eligazítást, hogy nincs országos térkép a főutakról, ráadásul sok helyen főúttá neveztek ki olyan szakaszokat, amelyek korábban nem voltak azok, hogy a díjszedést lehetővé tegyék. Bár a változtatásokkal az volt a cél, hogy a teherforgalom ne terelődhessen át a főútról az alacsonyabb rendű közúthálózatra, a költségminimalizálás jegyében, úgy tűnik, mégis sok esetben ez történik.

A korábban is zajló forgalmi adatgyűjtés és elemzés az e-útdíj bevezetését követően az új rendszer hatásainak vizsgálatára is kiterjed a minisztérium szerint, azokon a területeken pedig, ahol nagyobb arányú átterelődés mutatható ki, az adatok és tendenciák ismeretében célzott ellenőrzésekre lehet számítani. Az egyes szakaszokon jelentkező kedvezőtlen hatások a monitoring­rendszer jelzései alapján akár műszaki eszközökkel is kezelhetők és mérsékelhetők - tette hozzá a minisztérium.

MKFE: tovább kell bontani a szakaszokat
Az MKFE 41 olyan útszakaszt tárt fel, ahol elemi szakaszok további bontására van szükség. A legtöbb 10 km-nél hosszabb szakasz az alföldi települések között található, de ezeken a szakaszokon nagy számban fellelhetők fuvarozó vállalkozások telephelyei, állattartó telepek, gabonaszárító, tároló telepek, így emiatt valamennyinek további szakaszokra bontása indokolt a fuvarozó egyesület szerint. Az e-útdíj bevezetése körüli további anomáliákról itt olvashat.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo