Veszélyes áruval a platón még e-cigizni is tilos

Bővül a veszélyes áruk köre 2015. január 1-jétől az európai szabályozás legújabb módosítása értelmében. Emiatt több fuvarozónak lesz szüksége a rakomány, illetve a szállítás környezeti feltételeinek folyamatos ellenőrzésére.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

A veszélyes áruk (tűz- és robbanásveszélyes, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bíró anyagok) közúti szállítását az ADR nevű európai egyezmény szabályozza. Az előírások kétévente frissülnek annak érdekében, hogy a veszélyes anyagok tárolása és szállítása mindig a legkorszerűbb eljárás szerint történjen. A 2015. január 1-jével életbe lépő módosítások értelmében a szabályozás az alábbiak szerint változik:

•             Húsz új tétellel bővült a veszélyes áruk köre, köztük a félvezetők gyártásához használt gázokkal, a járműiparban használt aszimmetrikus kondenzátorokkal, a kiselejtezett, üres tisztítatlan csomagolóeszközökkel, továbbá a sugárzást érzékelő rendszerekkel.

•             Módosulnak a veszélyes rakományról a közlekedés többi résztvevőjét, illetve baj esetén a katasztrófavédelmi egységeket tájékoztató bárcákra vonatkozó előírások, így az új mintáknak nem megfelelő bárcákat cserélni kell.

•             Átdolgozták az ömlesztett – darabos, szemcsés – veszélyes áruk szállítására vonatkozó rendelkezéseket is, így az ilyen rakomány január 1-jétől már csak az erre szolgáló, folyadéktömör konténerben szállítható, illetve ha ez nem biztosítható, akkor a konténert folyadéktömör és döfésálló béléssel, illetve folyadék-visszatartó eszközzel kell ellátni.

•             Cserélni kell a szállítás során esetlegesen bekövetkező baleset vagy más veszélyhelyzetre vonatkozó útmutatásokat tartalmazó írásbeli utasításokat, amelyek a rendelkezés módosítása értelmében kiegészülnek az e-cigaretták és egyéb lítium-ion akkumulátoros eszközök használati tilalmával.

A magyar fuvarozóknak az EKAER bevezetéséré is ügyelniük kell, de kaptak egy plusz hónapot a bevezetés előtt. (A Piac&Profit február 24-én konferenciát szervez a témában! Jöjjön el, hallgassa meg a NAV osztályvezetőjének tájékoztatását , majd ismerje meg az EKÁER-nek megfelelés adminisztrációs előírásait, a gyakorlatban alkalmazás minden részletét!Itt regisztrálhat a rendezvényre!)

Bonyolódik az EKÁER
Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerben az élelmiszerekre szigorúbb szabályok vonatkoznak, mint egyéb termékekre. Január elsejétől egyes, a 200 kilogrammot vagy 250 ezer forintot meghaladó élelmiszer-szállítmányokra EKÁER-számot kell kérni, függetlenül attól, milyen járművel szállítják. Hamarosan jön a kockázati biztosíték is.
Még gondosabban kell eljárni

A veszélyes áruk körének bővülésével a fuvarozással, szállítmányozással foglalkozó vállalatoknak még több esetben kell fokozott gondossággal eljárni a fuvarfeladatok teljesítése során. A rakomány és a jármű állapotának folyamatos, valós idejű ellenőrzéséhez a korszerű telematikai megoldások jelentenek hathatós segítséget.

„Az áruszállításban a veszélyes áruk kezelése az a terület, ahol talán a legfontosabb a jármű és a rakomány helyzetének és aktuális állapotának nyomon követése, illetve a környezeti feltételek folyamatos ellenőrzése. Az ilyen típusú szállítmányok esetén ugyanis problémát jelenthet a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, a szivárgás, de akár a gépjármű rezgése is. Folyamatos telematikai felügyelet mellett viszont a diszpécseri oldal egyből láthatja, ha eltérés mutatkozik az adatokban, és baj esetén azonnal értesítheti a járművezetőt” - hívta fel a figyelmet Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

Az olyan alapadatokon túl, mint a járművek helyzete és sebessége, a korszerű telematikai megoldások ma már olyan érzékenységű problémákat is jelezni tudnak, amelyeket a gépkocsi személyzete gyakran csak későn venne észre. Jó példa erre a tartálykocsi esetleges szivárgása, amit a járművezető adott esetben csak a következő megállóban észlelne, amikor a kár már megtörtént. A valós idejű telematikai adatgyűjtés erre a problémára kínál megoldást, hiszen bármely apró eltérés esetén azonnal riasztás érkezik a diszpécserközpontba.

Egy kis figyelmetlenség és kész a baj

Míg egyéb fuvarfeladatok során egy figyelmetlenség elsősorban a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi természetű károkat, a veszélyes áruk nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet, illetve emberéleteket is veszélyeztethet. Lényegesen nagyobb felelősséggel jár tehát az ilyen rakományok fuvarozása, így nem véletlen, hogy a veszélyes árut szállító járművezetőknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük.

Az intelligens közlekedési rendszerek térnyerésével az informatika minden eddiginél jobban integrálható a szállítmányozási feladatokba, és ennek fokozott jelentősége van a veszélyes áruk szállításánál.

„Számos megbízás kezelésénél fontos szerepe van az előzetes útvonaltervezés és a riasztási funkciók összekapcsolásának. Jó példa erre a veszélyes áruk fuvarozásakor nem használható útvonalak elkerülését segítő navigációs megoldás. Az ADR–tagállamok hatóságai a területükön lévő alagutakra nézve kockázatbecslést végeztek. Ezektől a besorolásoktól függ, hogy az adott áruk szállíthatóak-e az egyes alagutakban, vagy sem, illetve milyen korlátozással. Ugyanez igaz több más, a hatóságok által kijelölt területre is.” - mondta Ocsenász Attila, a Révész Trans Kft. ADR biztonsági tanácsadója.

Útdíj, emelkedő üzemanyagköltségek: hol lehet ezt megtakarítani?
Nem várható, hogy az e-útdíj bevezetésének többletköltségeit a közúti fuvarozók benyeljék, azt minden valószínűség szerint továbbhárítják majd, amely a kiskereskedelmi árakban és ez az inflációban tetten érhető lesz. Hol vannak akkor még tartalékok, amelyekkel az úthasználat, no meg az üzemanyag költségeit ellensúlyozni lehet?

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo